​Spojení Praha-Liberec-Görlitz zařadil parlament EU do transevropské sítě

​Spojení Praha-Liberec-Görlitz zařadil parlament EU do transevropské sítě

1.5. - Železniční spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Frýdlant v Čechách – Zgorzelec – Görlitz zařadil Evropský parlament do sítě hlavních evropských železnic TEN-T. Zvýšila se tím šance, že se trať po desetiletích dočká modernizace a elektrifikace a na projekt bude možné čerpat i evropské dotace. Trať do Liberce se prakticky dostává na podobnou úroveň důležitosti jako ostatní koridory v republice, řekl k rozhodnutí liberecký hejtman Martin Půta.

"Ze zařazení tratě do mapy evropských koridorů prakticky plynou požadavky na elektrizaci, vyšší kapacitu a zabezpečení. Je též závazně nastaven nejpozdější termín zprovoznění a možnost čerpání finančních prostředků na stavbu z evropských fondů. To vše nám doposud v Liberci chybělo a reálné kroky ke zlepšení zdejší železnice oddalovalo," doplnil Půta. Zařazení trasy do transevropské sítě je podle něj signálem pro všechny zodpovědné, že mohou naplno zahájit projektovou přípravu.

Železniční trať z Liberce na Prahu vybudovali stejně jako většinu tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. O úpravách trati na Prahu se hovoří už léta, od roku 1990 bylo zpracováno 16 studií. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010, přednost ale vždy dostaly jiné tratě v Česku. Železniční spojení Liberce s 87 kilometrů vzdálenou Prahou tak podle Půty "zamrzlo" na cestovní rychlosti kolem 35 km/h. Cestující musí navíc přestupovat, dávají proto přednost osobnímu vozu nebo autobusu.

"Trať chceme modernizovat co nejdříve, proto jsme spustili přípravu aktualizace Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, v níž bude nový koridor modernizované železnice územně ukotven. Prodloužení vlaků prozatím do polské příhraniční stanice Zawidów je také součástí plánu, jak budoucí rychle spojení z Prahy do Liberce podpořit včetně jeho přeshraničního prodloužení do významného přestupního uzlu v Görlitz," dodal náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Podle studie proveditelnosti by vlaky mezi Libercem a Prahou měly v budoucnu jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí, a jízdní dobu tak zkrátit ze současných 160 na necelých 70 minut. Náklady projektu odhaduje ministerstvo dopravy na 55 miliard korun. Ministr Martin Kupka (ODS) při březnové návštěvě kraje řekl, že už teď se pracuje na modernizaci úseků ve Středočeském kraji, hotové by měly být do roku 2031. "Co se týče termínů těch dalších částí od Mladé Boleslavi směrem do Liberce, tak, řekl bych optimistický, ale zároveň reálný výhled je v první polovině příští dekády," dodal Kupka.

(čtk)

Ilustrační foto: České dráhy

spinner