17. března 2021, čtk
19.3. - Správa železnic (SŽ) připravuje rozsáhlou a nákladnou modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Jen projektová dokumentace, na niž nyní vyhlásila výběrové řízení, má stát 274,8 milionu Kč. Vlastní zahájení přestavby celého uzlu, který je důležitý pro osobní i nákladní dopravu, se předpokládá v závěru roku 2023. Práce za více než deset miliard korun potrvají 68 měsíců, uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Železniční uzel Česká Třebová podstoupil poslední zásadní rekonstrukcí v 50. letech minulého století během elektrizace celého hlavního tahu z Prahy na východ republiky. Vlaky dnes projíždějí osobním nádražím i po nákladních kolejích maximálně rychlostí 60 kilometrů v hodině. Díky modernizaci se jejich rychlost zvýší na 80 kilometrů v hodině, čímž se podaří dosáhnout podstatného snížení doby průjezdu vlaků.
Investiční akce má také snížit negativní vlivy železniční dopravy a zvýšit bezpečnost provozu a komfort cestujících. Získají bezbariérový přístup na nástupiště, která díky výšce 550 milimetrů nad kolejí umožní pohodlný nástup do vlaků.
Přestavbu podstoupí nejen celé osobní nádraží v České Třebové, ale zlepší se také technické parametry pro potřeby nákladní dopravy. Stejně tak stavebníci zmodernizují i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací bude mimo jiné i rekonstrukce mostních objektů zajišťujících mimoúrovňové křížení kolejí z nákladové části stanice s traťovými kolejemi a další finančně náročné stavební úpravy.
Celkem budou stavebníci modernizovat více než 58 kilometrů kolejí, na nichž upraví 400 výhybek, obnoví 30 mostů a 15 propustků. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Celá železniční stanice bude zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.
Předpokládané celkové investiční náklady úprav železničního uzlu činí 10,4 miliardy korun, půjde o vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu na síti Správy železnic. Práce budou rozděleny do více než dvou desítek na sebe navazujících stavebních etap tak, aby byl po celou dobu zajištěn plynulý a bezproblémový železniční provoz.
(čtk)
Foto: SŽ