1. prosince 2020, čtk
1.12. - Správa železnic začala upravovat regionální železniční tratě. Většinu úseků na nich vybaví novými bezpečnostními zařízeními, na dalších upraví řízení provozu. Investice vyjdou na přibližně 7,4 miliardy Kč. Hlavní část prací začne v příštím roce. Změny vycházejí z koncepce, kterou chce správa zvýšit bezpečnost na lokálních železnicích. Správa koncepci vytvořila po nehodách, které si vyžádaly i lidské životy.
Koncepce se zaměřuje především na tratě se zjednodušeným řízením provozu, tzv. tratě D3. Těch je v Česku 1751 kilometrů, což je asi 18,5 procenta z celé železniční sítě. Hlavním cílem koncepce je snížit pravděpodobnost incidentů, zejména srážek vlaků mezi jednotlivými dopravnami, které se mohou stát v důsledku lidské chyby.
Na většina tratí správa vybuduje technická zařízení, která by měla preventivně kontrolovat provoz. Na železnicích by tak měla přibýt nová zabezpečovací, případně i sdělovací zařízení, část i ve formě zjednodušeného systému ETCS, který umožňuje řízení vlaku na dálku.
Nově vybavované tratě Správa železnic rozdělila do čtyř skupin, které se budou lišit rozsahem vybavení i systémem organizace provozu. Bez nových zařízení by mělo zůstat asi 127 kilometrů nejméně vytížených tratí, na kterých se většinou pohybuje pouze jeden vlak.
"Cílem je, aby navržená řešení byla realizovatelná co nejdříve. Počítáme s instalací zařízení, která budou technicky co nejjednodušší a také ekonomicky přijatelná. Současně zohledníme vybavení vozidel, která se po daných tratích pohybují," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
První upravenou tratí je úsek Nejdek - Potůčky. Trať je nově vybavena počítači náprav a zabezpečovacím zařízením typu DTS (dispečerské traťové stavědlo). Jízdu vlaků do mezistaničních oddílů budou povolovat krycí návěstidla. V případě nerespektování zakazující návěsti vyšle systém povel k zastavení vlaků. Celý úsek je ovládán z dispečerského pracoviště v Karlových Varech. Zařízení se spustí v úterý.
Koncepce reaguje zejména na tragickou nehodu u Perninku na Karlovarsku. Při střetu dvou vlaků zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Příčinou nehody tehdy byla podle předběžných posudků byla lidská chyba. Zástupci strojvedoucích tehdy kritizovali stav tuzemských regionálních tratích, které jsou podle nich nedostatečně zabezpečené. Chtěli, aby provoz nezávisel výhradně na lidském faktoru a trati byly vybaveny technickými systémy.
(čtk)
Foto: Správa železnic