28. listopadu 2018, čtk
28.11. - Stát bude muset od roku 2021 hledat 20 až 30 miliard Kč ročně na financování dopravní infrastruktury a nahradit tak některé současné zdroje peněz, zejména z evropských fondů. Kde tyto peníze stát získá, však zatím není jasné, jedním ze zdrojů by mohly být soukromé peníze. Na včerejší konferenci věnované využití projektů PPP pro dopravní stavby to uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zdeněk Hořelica. Stát příští rok vydá ze SFDI na stavbu a opravy tuzemských silnic a železnic 86,3 miliardy Kč. To je téměř o 14 miliard Kč více než v letošním roce.
„Pokud chceme v investicích pokračovat tak dynamicky, jak chceme, tak bude potřeba zajistit další finanční prostředky,“ řekl Zdeněk Hořelica. Podle současného výhledu pro rok 2021 má stát vyčleněno na výdaje fondu zhruba 79 miliard Kč, což však podle Zdeňka Hořelicy stačit nebude a stát bude muset tuto částku ještě doplnit a najít další nové zdroje.
Ředitel SFDI věří, že část peněz bude stát čerpat opět z evropských fondů, všeobecně se ovšem předpokládá, že jich bude v rámci nového programového období, které začíná právě v roce 2021, podstatně méně. Příští rok stát počítá s čerpáním skoro 21 miliard Kč z evropských dotací.
Jedním ze zdrojů by tak mohly být i soukromé peníze prostřednictvím PPP. Tuto formu financování chce stát vyzkoušet při dostavbě 32 kilometrů dálnice D4. O zakázku se ucházelo sedm konsorcií, jejichž seznam ministerstvo dopravy nedávno zúžilo na čtyři, se kterými nyní bude vést soutěžní dialog. Vítěz úsek dálnice postaví za vlastní peníze a následně ho bude 25 let provozovat. Stát mu k tomu chce poskytnout ještě dalších 16 kilometrů, které už fungují. Poté by měla být dálnice převedena na stát, který jí bude postupně splácet. Se stavbou by se mělo začít v roce 2020.
Projekt na D4 je vůbec prvním využitím soukromých peněz pro stavbu dálnic v Česku. Ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy Luděk Sosna k tomu řekl, že tento projekt bude klíčový pro případné využití PPP do budoucna. „Je to pilotní projekt, ve kterém si to chceme vyzkoušet. Věříme, že se projekt podaří zdárně dokončit a bude nás důležitým zdrojem informací do budoucna,“ řekl.
Pokud se PPP při dostavbě D4 osvědčí, má ministerstvo již vytipované další úseky, k jejichž stavbě by se mohly využít soukromé peníze. Jde o dálnici D6 nebo D35. Luděk Sosna zmínil i středočeskou část D3, u které je však podle něj situace komplikovaná kvůli složitým územním řízením. „V té oblasti je řada spolků a organizací, které mají na stavbu jiný názor,“ dodal.
V minulosti chtělo ministerstvo PPP využít například u ostravské dálnice D1 nebo jihočeské D3. V obou případech však byl nakonec využit konvenční postup, tedy financování prostřednictvím státních nebo evropských peněz. V EU bylo v posledních 15 letech realizováno téměř 1500 projektů za více než 282 miliard EUR (asi 7,26 bilionu Kč).
Rozpočet SFDI počítá na výstavbu, opravy a údržbu silnic a dálnic s dotací 28,1 miliardy Kč. Dalších 30,2 miliardy má směřovat na rozvoj železniční infrastruktury a zhruba 1,4 miliardy na vodní cesty. Z menších kapitol rozpočet předpokládá například podporu financování výstavby cyklostezek ve výši 200 milionů Kč.
(čtk)