22. března 2017
22.3. - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybavila v loňském roce dalších 482 kilometrů tratí digitálním rádiovým systémem GSM-R. Celkem je tak již pokryto 1 660 traťových kilometrů. Během následujících let by se měl tento systém rozšířit na celou transevropskou dopravní síť TEN a postupně také na další celostátní i regionální tratě v České republice.
Doporučení studie proveditelnosti zavést v České republice GSM-R bylo přijato v závěru roku 2000. Prioritním úkolem, vyplývajícím z přijatých mezinárodních závazků, se stala realizace pilotního projektu GSM-R v úseku Děčín – Praha – Kolín. Kontrakt byl uzavřen v květnu 2004, stavba byla bezprostředně poté zahájena a ukončena v červnu 2005. Ověřovací provoz byl zahájen 9. ledna 2006.
Provedené vyhodnocení pilotní realizace poskytlo základní technické a ekonomické údaje a parametry pro následující výstavbu a klíčová koncepční rozhodnutí, především pro možnost vývoje a odzkoušení jednotlivých národních aplikací v rámci systému GSM-R. Tento postup umožnil postupné zadávání dalších staveb GSM-R na vybraných tratích železniční sítě SŽDC již formou rutinních projektů.
Ke konci minulého roku tak bylo v ČR systémem GSM-R vybaveno na 1 660 kilometrů tratí, k šíření signálu sloužilo celkem 331 základnových stanic (BTS). Síť GSM-R má dvě ústředny (MSC) umístěné v Praze a Přerově, které jsou v rámci jednotlivých staveb doplňovány tak, aby byly schopny zajistit provoz nově vybavených tratí a současně se vzájemně zálohovat. Souběžně s výstavbou traťové části probíhá i intenzivní vybavování vozidel palubní části GSM-R.
Aktuálně se GSM-R zavádí v úseku Ústí nad Orlicí – Lichkov, hotovo má být v září příštího roku. K tendru pak SŽDC připravuje úseky České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště a Plzeň – České Budějovice, dokončení těchto staveb se předpokládá na přelomu let 2018 a 2019. Kromě toho se dále zpracovává přípravná dokumentace pro traťový úsek Votice – České Budějovice. Zde však bude záviset na modernizaci zbývajících částí 4. koridoru, a to Sudoměřice u Tábora – Votice, Soběslav – Doubí a Dynín – Nemanice, jelikož realizace GSM-R bude možná až po dokončení těchto staveb.
Aktuálním cílem SŽDC je dokončit pokrytí tratí transevropské dopravní sítě a následně všech celostátních drah k zajištění interoperability, které je však podmíněno realizací dalších investičních záměrů, zejména rozšiřováním přenosových cest včetně pokládky optických kabelů. Zvláštní pozornost bude věnována rozvoji sítě GSM-R na přeshraničních a příhraničních úsecích pro zajištění interoperabilní rádiové komunikace s vozidly cizích železničních dopravců zajíždějících na naše území.
(tj)