SŽDC připravuje novou trať z Berouna do Prahy s dlouhým tunelem

SŽDC připravuje novou trať z Berouna do Prahy s dlouhým tunelem

20.11. - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje novou vysokorychlostní trať Beroun - Praha-Smíchov s dlouhým berounským tunelem. Jde o poslední etapu západní části III. tranzitního koridoru Praha - Plzeň - Cheb - státní hranice. Po jejím dokončení by se cesta rychlíkem z Prahy do Plzně zkrátila z 90 minut na polovinu. SŽDC pracuje na třech variantách, které předloží ministerstvu dopravy v příštím roce. Informoval o tom generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

„Momentálně se jeví, že ten nejdelší tunel (původně plánovaný), více než 20kilometrový, nebude ekonomicky vycházet. V současné době jsou tři varianty. Ta třetí, která je ekonomicky nejblíže k povinným parametrům, je třítunelová (tři tunely za sebou),“ uvedl.

Ministr dopravy Dan Ťok koncem září řekl, že zadal SŽDC, aby tunel začalo projekčně řešit. „Není na co čekat,“ uvedl. Jeho výhodou je, že se bude vykupovat minimum pozemků, a neočekává tedy velký odpor ekologických organizací. Lepší varianta než tunel u Berounky podle Dana Ťoka není. Jednání s obcemi je hodně složité. Jedna skupina chce protihlukové stěny, druhá ne. Tunel by hlukové zátěže vyřešil. Podle Dana Ťoka vyvede z údolí Berounky vysokorychlostní tratě i nákladní dopravu.

SŽDC předloží všechny varianty centrální komisi ministerstva dopravy nejpozději po Novém roce. „Z nich se bude vybírat a pak to hned pustíme i médiím,“ uvedl ředitel. Poté by hned SŽDC začalo pracovat na projektu pro územní rozhodnutí. Územní řízení potrvá několik let. „Kdyby v roce 2025 byla definitivní podoba projektu včetně vyhlášení soutěže, tak to budu považovat za úspěch,“ řekl Jiří Svoboda. Stavba vícekilometrových tunelů trvá nejméně pět let, u více než 20kilometrových dvojnásobnou dobu.

Úsek bude nejdražší položkou západní větve III. tranzitního koridoru Praha - Cheb. Zatím jsou hotové části Plzeň - Cheb - státní hranice, Beroun - Zbiroh, Zbiroh - Rokycany, Rokycany - Plzeň a průjezd Plzní. Tunely jsou podle Jiřího Svobody drahé, ale z dlouhodobého hlediska je otázkou, zda jsou opravdu nejnákladnější. „Nový Ejpovický tunel u Plzně je téměř bezúdržbový díky pevné jízdní dráze. Jsou to stavby klidně i na 100 let. Takže ne vše by se mělo vázat pouze na ekonomickou výhodnost,“ uvedl. SŽDC bude muset hledat nové způsoby financování, protože operační program Doprava II slábne. Podle Dana Ťoka na tyto investice na 100 a více let musí mít stát vždy peníze, a to i v případě, že nebudou evropské dotace.

Podle náměstka generálního ředitele SŽDC Mojmíra Nejezchleba se na studii nové trasy pracuje rok a čtvrt. „Samozřejmě realizace je strašně daleko. Teď je pro nás prioritou optimalizace stávající trati, která je v katastrofálním stavu. Musí se udělat. Do té doby, než bude tunel, by trať samozřejmě nevydržela,“ řekl. SŽDC příští týden vypíše soutěž na dodavatele úseku z Prahy-Smíchova za Černošice, stavby zhruba za tři miliardy Kč. Vybrán by měl být za tři až čtyři měsíce.

(čtk)

spinner