17. března 2016
17.3. - Český mýtný systém přinesl v únoru do státní pokladny takřka osm set milionů korun. V porovnání se stejným obdobím loňska jde o sedmiprocentní nárůst. Potvrdil to vedoucí oddělení komunikace ŘSD Jan Rýdl. Vzhledem k faktu, že letos zůstaly mýtné tarify na stejné úrovni, silnější výběry mýta v novém roce táhne jen hospodářský růst a s ním spojený vyšší počet kamionů na tuzemských zpoplatněných silnicích. Svou roli sehráli i jeden den navíc daný přestupným rokem.
Ještě dva faktory se podepisují na tom, že nárůst není ještě vyšší. Od ledna došlo k přeznačení rychlostních silnic a některé z nich nově spadly do kategorie silnic 1. třídy s nižší sazbou. Roli sehrává i „efekt Euro VI“, kdy se na platbě mýta stále více podílí nejekologičtější kamiony s preferovanými kilometrovými sazbami. Od zavedení nové kategorie na začátku roku 2015 je to aktuálně třetinový podíl.
I díky dni navíc se letošní únor stal nejsilnějším druhým měsícem v desetileté historii tuzemského mýta. Kamiony učinily 34 milionů transakcí, tedy jednotlivých průjezdů palubních jednotek pod mýtnými branami. Na konci února bylo v mýtném systému registrováno 865 tisíc aktivních účtů k palubním jednotkám. Účinnost výběru byla v lednu podle měření nezávislého auditora 99,62 procenta.
Stát provozuje mýtný systém v České republice již 110 měsíců a za tu dobu vybral 69,2 miliardy korun. Od sumy je třeba odečíst náklady na výstavbu mýta, tedy zhruba 3,4 miliardy korun bez DPH, které byly investovány jednorázově. Každý rok pak platí stát z vybraného mýta provozní náklady přibližně 1,9 miliardy korun bez DPH provozovatelskému konsorciu firem jako Kapsch, ČSOB, O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha. Míra provozních nákladů českého mýta se tedy pohybuje kolem v 20 procent. Její výši ovlivňuje také tarifní politika státu, délka zpoplatněné sítě, hustota kamionové dopravy, ale i předepsané parametry systému, jako je například počet distribučních míst či další komfort pro uživatele.
(tj)