6. září 2015
TURNOV (6.9.) – Dvě varianty trasy R35 označované i jako S5 od Turnova na Jičín projdou procesem vlivu stavby na životní prostředí EIA. Vzešly ze studie proveditelnosti dokončené před dvěma měsíci, kterou si zadalo Ředitelství silnic a dálnic ŘSD). Informoval o tom starosta Turnova Tomáš Hocke.
U jedné varianty se počítá se střídavým třípruhem v celé délce od Ohrazenic do Úlibic, u druhé se čtyřpruhem mezi Turnovem a odbočkou na Semily. První varianta by byla zhruba o dvě miliardy levnější, podle odhadů by měla stát deset miliard korun. Původně se počítalo s výstavbou čtyřproudé silnice v celém úseku, teoretické propočty intenzity dopravy však ukázaly, že je to zbytečné.
Modernizace silničního spojení z Turnova ve směru na Hradec Králové je však stále nedohlednu. Nepatří mezi strategické stavby ministerstva dopravy do roku 2050. „Pokud půjde vše po másle, tak by se ale s realizací mohlo začít po roce 2025," uvedl Hocke. Výstavba na 32kilometrovém úseku by měla podle odhadů trvat čtyři roky, její součástí by měly být obchvaty obcí na trase i výstavba 800 metrů dlouhého tunelu v Pelešanech. „Byli bychom rádi, kdyby byl delší o 300 metrů a vyústění bylo mimo obytné zóny na Valdštejnsku," uvedl Hocke.
S modernizací této silnice by Liberecký kraj rád spojil výstavbu obchvatu Turnova a zlepšil tak spojení na Semilsko a Jilemnicko. Kraj si nyní nechává zpracovávat vyhledávací studii, kudy nejlépe trasu vést. „Výsledky by měly být na konci října," uvedl Hocke. Kraj se bude podle něj snažit, aby byl obchvat posuzovaný v procesu EIA společně s dvěma navrhovanými variantami pro silnici S5 z Turnova na Jičín.
Kraji by pomohlo, kdyby se výstavba obchvatu stala součástí modernizace silnice a část nákladů tak zaplatil stát. Není totiž reálné, že by výstavbu obchvatu dokázal kraj sám zaplatit. Doprava směrem na Semily patří k nejpalčivějším dopravním problémům v Turnově. Cesta vede přes hlavní náměstí, kterým tak denně projede až 16 tisíc automobilů.
(čtk)