​Výběr mýtného na Slovensku loni stagnoval na úrovni 240 milionu eur

​Výběr mýtného na Slovensku loni stagnoval na úrovni 240 milionu eur

12.1. - Výběr mýtného za jízdu nákladních aut a autobusů po zpoplatněných silnicích na Slovensku loni stagnoval. Přesáhl 240,3 milionu eur (5,9 miliardy Kč) v porovnání s částkou 240,66 milionu eur (5,91 miliardy Kč) o rok dříve. Informoval o to provozoval mýtného systému, společnost SkyToll.

Mýtné za jízdu po dálnicích, rychlostních silnicích a po vybraných úsecích silnic první třídy musejí na Slovensku platit autobusy a nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny. Osobní vozidla platí za používání dálnic a rychlostních silnic prostřednictvím elektronické dálniční známky. Její cena na rozdíl od mýtného nezávisí na počtu ujetých kilometrů, ale na délce její platnosti.

SkyToll, který v současnosti stejně jako český CzechToll patří do skupiny ITIS Holding, vybírá mýtné na Slovensku od roku 2010. Kontrakt se státem, který SkyToll získal s nejdražší nabídkou po vyloučení ostatních zájemců, mu měl původně skončit už předloni. Ve výběru mýtného ale pokračuje, protože Bratislavě se dosud nepodařilo dokončit tendr na vybudování nového mýtného systému. Správce slovenských dálnic NDS opakovaně jmenoval vítězem této soutěže společnost CzechToll, tato jeho rozhodnutí ale zrušil úřad, který v zemi dohlíží na veřejné zakázky.

SkyToll loni odmítl výtky, že jeho služby na Slovensku jsou předražené. Dříve slovenský Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že v kontrolovaném období značnou část vybraného mýtného tvořila odměna pro SkyToll.

Snížení nákladů na výběr mýtného si Slovensko slibuje také od zavedení Evropské služby elektronického výběru mýta (EETS), která umožňuje dopravcům projet zpoplatněnou dálniční síť napříč celou Evropou jen s jednou palubní jednotkou. V současnosti pokračují zkoušky nastavení palubních jednotek. Při komerčním spuštění EETS se počítá s tím, že službu začnou poskytovat čtyři firmy včetně ITIS Holdingu.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner