17. ledna 2020, čtk
17.1. - Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) si za zakázkou na IT systém k dálničním známkám stojí, podle fondu byla její organizace v pořádku. V pondělí představí materiály o ní vládě. Průměrné roční náklady by se v příštích deseti letech měly pohybovat okolo 205 milionů Kč, přibližně o 120 milionů méně než v současnosti. Uvedl to dnes šéf fondu Zbyněk Hořelica. Premiér Andrej Babiš dnes řekl, že zakázka byla zorganizována špatně a měla by být zrušena.
Elektronická dálniční známka by měla začít fungovat od příštího roku. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má systém na starosti, v úterý oznámil, že IT části vytvoří společnost Asseco Central Europe. Ta bude systém i další čtyři roky provozovat. Celkem by společnost měla od státu dostat 401 milionů Kč. Podle šéfa fondu jde o maximální částku, v budoucnu se může snížit. Cenu podle fondu potvrdil i posudek, který vypracovala Znalecká kancelář Dr. Ludvíka.
Zakázka na IT systém by měla zahrnovat zejména vytvoření a provoz e-shopu a mobilní aplikace k nákupu a správě dálničních známek, dále uživatelský portál, call centrum, evidenci zaplacených poplatků, registr osvobozených automobilů, účetnictví, clearing, reporting, zabezpečení a rozvoj celého systému a jeho následný provoz.
"Jde o významný informační systém, který bude navázán na další státní systémy," uvedl Zbyněk Hořelica. Upozornil, že stát bude vlastníkem IT systému, což v budoucnu umožní vybrat jiného provozovatele nebo převzít jeho provoz do vlastních rukou.
Zakázka byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena klasická veřejná soutěž. Podle šéfa fondu byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb. Informace s odvoláním na zákon nespecifikoval. SFDI oslovilo pět firem, které splňují odborné požadavky a příslušnou úroveň prověrky. Podle zástupců fondu nebylo z časových důvodů možné oslovit více firem. Oslovené firmy byly vybrány ze seznamů Národního bezpečnostního úřadu.
Vedle zakázky na IT služby je těsně před dokončením i výběr provozovatele, který zajistí síť obchodních míst k prodeji známek. Podle odhadů by měla tato síť v příštích pěti letech vyjít na 477 milionů Kč. Další části systému elektronických dálničních známek, které bude nutné zajistit, jsou speciální vozidla pro kontrolu, platební služby, integrace informačních systémů a tvorba statistiky o průjezdech vozidel na zpoplatněných úsecích.
Podle premiéra měl být tendr zrušen
"Celé od počátku je to špatně, mně se to hrubě nelíbí a bude se o tom jednat. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno," řekl Andrej Babiš. Podle premiéra je absurdní, že vláda řeší "haléřové záležitosti" a podobnou zakázku nikoli. Na SFDI i Vladimíra Kremlíka je podle svých slov značně naštvaný. "Stále si s ním píšu, mluvím a chci to řešit. Když je takhle důležitá zakázka, kde máme inkaso šest miliard za dálniční známky, lidem jsme slíbili, že to bude elektronicky, tak si to měl proboha někdo pohlídat, aby to fungovalo," uvedl předseda vlády. Vladimír Kremlík při dopolední návštěvě plavební komory Hořín na Mělnicku řekl, že se s Babišem musí o věci pobavit. "Nedokážu teď na to zareagovat," řekl.
"Musí mi to zdůvodnit. Podle zákona tam máme nějaké lhůty. Mě bude zajímat, proč to tak bylo vypsáno, jak to bylo vypsáno, proč to nebylo najednou, protože tam má být ještě nějaká zakázka z hlediska prodejních míst. A proč jsme do toho nezapojili nějaké e-shopy, možná maloobchod a tak dále," řekl dále Andrej Babiš k plánovanému jednání s Kremlíkem.
(čtk)
Foto: LAN