28. února 2024, lan
Výstavba dálnice D4 letos vstupuje do závěrečné fáze. Jakou máte zkušenost s její realizací formou PPP a jaká je podle vás perspektiva této formy financování při realizaci dalších infrastrukturních projektů v ČR?
Skupina VINCI Construction CS má s realizací PPP projektů velké zkušenosti. Realizovali jsme již projekt na Slovenku, kde jsme za 24 měsíců vybudovali 52km dálnice. Stavba dálnice D4 je prvním takovým projektem v ČR.
Naším úkolem je projektování a výstavba 32 km nové části a 16 km oprav stávající dálnice D4. Aktuálně práce probíhají dle plánu, v současné době jsou hotovy z téměř 80 procent. Dílo bude podle smlouvy se státem hotovo letos a řidičům začne sloužit v prosinci 2024.
Pro Česko jsou PPP projekty jednou z možností, jak dokončit páteřní síť silniční i železniční.
Přestože investice do infrastruktury v České republice jsou oproti předchozím letům stále rekordní, prudce rostou prakticky veškeré náklady. Projevuje se to nějak na rozsahu nových zakázek?
Je pravdou, že statistiky očištěné od výkyvů z období února až dubna roku 2022, kdy začala válka na Ukrajině, ukazují, že vstupy od posledního kvartálu roku 2019 do dneška jsou o 40 procent dražší. A už neklesají. I přesto jsme, pokud jde objem nových zakázek, mírně optimističtí. Vláda masivně investuje do výstavby dopravní infrastruktury, která nám historicky chybí, a tak je dopravní stavitelství na maximu. Příští rok se pro naše občany otevře zhruba 200 kilometrů dálnic, z nichž naše Skupina VINCI Construction CS postaví 60 – 70 kilometrů. Lehké oživení očekáváme také v pozemním stavitelství, protože přece jenom ceny hypoték mírně klesají. A mění se i nálada ve společnosti.
(lan)
Foto: VINCI Construction CS