7. května 2021, čtk
7.5. - Zlínský kraj uzavřel s ministerstvem dopravy memorandum o vzájemné spolupráci při přípravě a výstavbě dálnice D49. Obě strany stvrdily, že společným cílem je především významné urychlení příprav výstavby propojení české dálnice D1 u Hulína na Kroměřížsku a slovenské dálnice D1 u Púchova. Memorandum má zajistit koordinaci dílčích kroků, které mají vést k překonání technických a finančních problémů a ke zrychlení vzniku dálnice. V tiskové zprávě to ČTK sdělila mluvčí hejtmanství Soňa Ličková.
Memorandum za vedení Zlínského kraje podepsal náměstek hejtmana Radek Doležel. "Jsem rád, že ministerstvo dopravy považuje výstavbu dálnice D49 za prioritní projekt rozvoje dopravní infrastruktury v České republice. Jedná se totiž o významnou mezinárodní tepnu, která umožní další propojení Česka se Slovenskem a která se má stát součástí 'Rýnsko-dunajského koridoru'. Věřím, že společná koordinace dalších kroků bude nezbytná pro posun věcí kupředu," uvedl Radek Doležel.
Dálnice D49 má ulevit tranzitní dopravě především v okolí Zlína. Loni v prosinci ministerstvo dopravy povolilo její stavbu mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku. Na úsek dlouhý 16,4 kilometru je podepsána smlouva se zhotovitelem a hotové jsou veškeré přípravné práce. Následně však stavební úřad ministerstva dopravy obdržel pět rozkladů proti stavebnímu povolení, které proto dosud nenabylo právní moci.
Stavbu D49 dlouhodobě kritizují některé ekologické spolky. Jednání s ekology by mělo umožnit právě podepsané memorandum. "Tento krok byl pro nás velmi důležitý a i přesto, že jde o právně nezávazný dokument, jeho podpisem jsme se ujistili, že postupujeme ve vzájemné shodě," doplnil Radek Doležel.
Úsek D49 z Hulína do Fryštáku chce Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) začít stavět ještě letos. Pokud by se to podařilo, mohl by být uveden do provozu v roce 2024. Náklady činí téměř 5,6 miliardy korun bez DPH. Výstavbu dálnice mezi Hulínem a Fryštákem má zajistit sdružení společností Skanska, Eurovia, Metrostav, DSP a Porr. Dálnice D49 má v budoucnu spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu dálnice slavnostně zahajovalo už v září 2008. Zdržel ji však nedostatek peněz i zmíněné připomínky ekologů.
(čtk)
Mapa: ŘSD