Ostrava

AWT zmodernizovala a rozšířila terminál v Paskově

AWT zmodernizovala a rozšířila terminál v Paskově

První fáze modernizace nezávislého otevřeného terminálu kombinované dopravy v Ostravě-Paskově skončila. Za třicet milionů Kč, které do první etapy přestavby investovala dopravní skupina AWT, dostalo překladiště nové koleje, železniční přejezd a zpevnění části manipulační plochy včetně zámkové dlažby. Celkem již AWT do ostravského terminálu investovala přes 110 milionů Kč.

Pásku na nově zpevněné manipulační ploše paskovského terminálu v prosinci za přítomnosti obchodních partnerů a zákazníků, zástupců ministerstva dopravy, Svazu průmyslu a dopravy ČR a municipalit přestřihli technický ředitel skupiny AWT Bohumil Bonczek a ředitel spediční a logistické divize skupiny AWT Martin Cetl. Otevření bylo skutečně symbolické, protože celá rekonstrukce terminálu probíhala za jeho plného provozu.

„Paskovský terminál patří k několika málo otevřeným překladištím v zemi a díky své strategické poloze plní v Moravskoslezském regionu v podstatě funkci veřejného logistického centra,“ řekl Bohumil Bonczek. Připomněl, že kombinovaná doprava nabízí vedle jiných výhod možnost ekologičtějších přeprav a odlehčení přetížených dálnic a silnic. „Zájem o tento způsob přepravy stále roste, což kromě stoupajícího počtu manipulací dokazuje i dnešní účast našich partnerů na slavnostním otevření zrekonstruovaného terminálu,“ dodal.

Kapacita terminálu 1700 TEU

První etapa modernizace terminálu Ostrava–Paskov trvala přibližně tři měsíce. AWT během ní prodloužila stávající manipulační kolej a upravila její zhlaví, postavila dvě zcela nové téměř třísetmetrové koleje, vybudovala železniční přejezd, provedla drenáž, kanalizaci a odvodnění ploch a zpevnila třetinu, tedy asi deset tisíc metrů čtverečních manipulační plochy. Na její části také položila zámkovou dlažbu. Rekonstrukcí se dosavadní skladovací kapacita terminálu zvýšila ze 1400 na 1700 TEU. Manipulace s jedním kontejnerovým vlakem se díky ní zkrátí z hodiny a půl na dvacet minut.

Na příští rok skupina AWT plánuje zpevnění zbývající plochy, tedy 21 tisíc metrů čtverečních. Skladovací kapacita by pak měla dosáhnout až 2400 TEU. Vedení skupiny počítá i se zvýšením počtu zaměstnanců z dosavadních 18 až na třicet (v roce 2007 terminál zahájil provoz pouze se dvěma pracovníky). Pro zvládnutí všech prací v nedalekém Staříči otevřela další odlehčovací překladiště, které bude využívat i do budoucna.

Evropské dotace nepomohly

„Paskovský terminál vyrostl na někdejším brownfieldu. Zároveň tak řeší využití již nepotřebných průmyslových areálů. A v tomto chceme pokračovat. Kdybychom zde nevybudovali překladiště, stály by tady pořád polorozpadlé nevzhledné budovy. A co je ještě podstatné, rozšířením svých služeb můžeme nabídnout práci dalším lidem, zvlášť v regionu nezaměstnaností zatíženém,“ řekl dále Bohumil Bonczek.

Skupina AWT nakonec nemohla využít původně předpokládanou dotaci z evropských fondů, protože nebyly včas vypsány příslušné programy. „Kvůli našim zákazníkům jsme již nemohli na stát déle čekat. Pevně věříme, že v dalších etapách modernizace již budeme moci peníze z Evropské unie využít,“ uvedl ředitel Martin Cetl.

Překladiště leží v blízkosti dálnice, slovenské a polské hranice, je napojeno i na celostátní železniční síť. Terminál nově disponuje čtyřmi překladači Kalmar a Hyster, které mohou manipulovat až s pětačtyřice­titunovým nákladem. Vlečku tvoří devět kolejí a celodenní provoz na ní zajišťují dvě posunující lokomotivy. Vedle překládky, svozu a rozvozu kontejnerů, návěsů a výměnných nástaveb nabízí terminál Ostrava-Paskov rovněž odbavení ucelených vlaků i jednotlivých vozových zásilek.

Podpora ze strany státu vázne

Letos se v terminálu přeloží přes 40 tisíc kontejnerů, což představuje meziroční nárůst o více než 100 procent. Stejné množství kamionů by jinak muselo brázdit české dálnice a silnice. Při otevření modernizovaného pracoviště nicméně opět zaznělo, že navzdory všem proklamacím zatím vázne podpora kombinované dopravy ze strany státu. „Velkou ránou konkurenceschop­nosti tuzemské železnice je navýšení poplatků za užívání železniční dopravní cesty od roku 2012. Tento krok přišel na poslední chvíli a vůbec jsme jej nečekali, a to obzvlášť v situaci, kdy všechny okolní země mají tyto poplatky nižší. Další důvod, aby operátoři kombinované dopravy zdaleka Českou republiku objížděli,“ řekl v této souvislosti Martin Cetl.

Tomáš Johánek

spinner