4. ledna 2012
První fáze modernizace nezávislého otevřeného terminálu kombinované dopravy v Ostravě-Paskově skončila. Za třicet milionů Kč, které do první etapy přestavby investovala dopravní skupina AWT, dostalo překladiště nové koleje, železniční přejezd a zpevnění části manipulační plochy včetně zámkové dlažby. Celkem již AWT do ostravského terminálu investovala přes 110 milionů Kč.
Pásku na nově zpevněné manipulační ploše paskovského terminálu v prosinci za přítomnosti obchodních partnerů a zákazníků, zástupců ministerstva dopravy, Svazu průmyslu a dopravy ČR a municipalit přestřihli technický ředitel skupiny AWT Bohumil Bonczek a ředitel spediční a logistické divize skupiny AWT Martin Cetl. Otevření bylo skutečně symbolické, protože celá rekonstrukce terminálu probíhala za jeho plného provozu.
„Paskovský terminál patří k několika málo otevřeným překladištím v zemi a díky své strategické poloze plní v Moravskoslezském regionu v podstatě funkci veřejného logistického centra,“ řekl Bohumil Bonczek. Připomněl, že kombinovaná doprava nabízí vedle jiných výhod možnost ekologičtějších přeprav a odlehčení přetížených dálnic a silnic. „Zájem o tento způsob přepravy stále roste, což kromě stoupajícího počtu manipulací dokazuje i dnešní účast našich partnerů na slavnostním otevření zrekonstruovaného terminálu,“ dodal.
Kapacita terminálu 1700 TEU
První etapa modernizace terminálu Ostrava–Paskov trvala přibližně tři měsíce. AWT během ní prodloužila stávající manipulační kolej a upravila její zhlaví, postavila dvě zcela nové téměř třísetmetrové koleje, vybudovala železniční přejezd, provedla drenáž, kanalizaci a odvodnění ploch a zpevnila třetinu, tedy asi deset tisíc metrů čtverečních manipulační plochy. Na její části také položila zámkovou dlažbu. Rekonstrukcí se dosavadní skladovací kapacita terminálu zvýšila ze 1400 na 1700 TEU. Manipulace s jedním kontejnerovým vlakem se díky ní zkrátí z hodiny a půl na dvacet minut.
Na příští rok skupina AWT plánuje zpevnění zbývající plochy, tedy 21 tisíc metrů čtverečních. Skladovací kapacita by pak měla dosáhnout až 2400 TEU. Vedení skupiny počítá i se zvýšením počtu zaměstnanců z dosavadních 18 až na třicet (v roce 2007 terminál zahájil provoz pouze se dvěma pracovníky). Pro zvládnutí všech prací v nedalekém Staříči otevřela další odlehčovací překladiště, které bude využívat i do budoucna.
Evropské dotace nepomohly
„Paskovský terminál vyrostl na někdejším brownfieldu. Zároveň tak řeší využití již nepotřebných průmyslových areálů. A v tomto chceme pokračovat. Kdybychom zde nevybudovali překladiště, stály by tady pořád polorozpadlé nevzhledné budovy. A co je ještě podstatné, rozšířením svých služeb můžeme nabídnout práci dalším lidem, zvlášť v regionu nezaměstnaností zatíženém,“ řekl dále Bohumil Bonczek.
Skupina AWT nakonec nemohla využít původně předpokládanou dotaci z evropských fondů, protože nebyly včas vypsány příslušné programy. „Kvůli našim zákazníkům jsme již nemohli na stát déle čekat. Pevně věříme, že v dalších etapách modernizace již budeme moci peníze z Evropské unie využít,“ uvedl ředitel Martin Cetl.
Překladiště leží v blízkosti dálnice, slovenské a polské hranice, je napojeno i na celostátní železniční síť. Terminál nově disponuje čtyřmi překladači Kalmar a Hyster, které mohou manipulovat až s pětačtyřicetitunovým nákladem. Vlečku tvoří devět kolejí a celodenní provoz na ní zajišťují dvě posunující lokomotivy. Vedle překládky, svozu a rozvozu kontejnerů, návěsů a výměnných nástaveb nabízí terminál Ostrava-Paskov rovněž odbavení ucelených vlaků i jednotlivých vozových zásilek.
Podpora ze strany státu vázne
Letos se v terminálu přeloží přes 40 tisíc kontejnerů, což představuje meziroční nárůst o více než 100 procent. Stejné množství kamionů by jinak muselo brázdit české dálnice a silnice. Při otevření modernizovaného pracoviště nicméně opět zaznělo, že navzdory všem proklamacím zatím vázne podpora kombinované dopravy ze strany státu. „Velkou ránou konkurenceschopnosti tuzemské železnice je navýšení poplatků za užívání železniční dopravní cesty od roku 2012. Tento krok přišel na poslední chvíli a vůbec jsme jej nečekali, a to obzvlášť v situaci, kdy všechny okolní země mají tyto poplatky nižší. Další důvod, aby operátoři kombinované dopravy zdaleka Českou republiku objížděli,“ řekl v této souvislosti Martin Cetl.
Tomáš Johánek