26. července 2011
![Nová pravidelná linka spojuje Rotterdam s Ostravou](/assets/images/241a64d805f9a87d7f5c798f09c21391/954-180.jpg)
Na přelomu května a června zahájila provoz pravidelná linka kontejnerových vlaků mezi nizozemským přístavem Rotterdam a otevřeným terminálem skupiny AWT v Ostravě-Paskově. Vlaky s kapacitou téměř padesáti kamionů trasu z přístavu na severní Moravu zvládají za 33 hodin. Do konce roku by jich mělo být vypraveno ještě několik desítek.
Kontejnery patří rejdařství Maersk a celý úsek z Rotterdamu na terminál Ostrava-Paskov zajišťuje společnost Raillogix. Na českém úseku vlaky táhnou lokomotivy AWT. „Kontejnerové vlaky z Rotterdamu jsou skvělým příkladem spolupráce několika význačných společností. Představují také další etapu v prohlubování naší spolupráce se světovým rejdařem Maersk. Jedná se zatím o nejprestižnější zakázku, kterou terminál Ostrava-Paskov za pět let své existence získal. Je to pro nás zároveň závazek pro další zkvalitňování našich služeb,“ uvedl ředitel spediční divize skupiny a generální ředitel AWT Čechofracht Martin Cetl.
Zboží nejen pro Českou republiku
Kontejnery obsahují různý náklad – od elektroniky přes hračky až po automobilové díly. Zboží je určeno primárně pro Českou republiku, ale také pro jižní Polsko nebo pro Slovensko. Každý vlak veze 44 40stopých kontejnerů. Hmotnost nákladu se podle povahy zboží pohybuje mezi dvěma a 25 tunami, uvedla mluvčí Skupiny AWT Katherini Koláčková.
Terminál Paskov
Otevřený terminál Ostrava-Paskov patří k několika málo soukromým otevřeným terminálům v České republice, a je tak klíčovým místem pro stále významnější kombinovanou dopravu železnice / silnice. Je umístěn strategicky ve středu velkých průmyslových zón Moravskoslezského kraje v blízkosti dálnice a je přes vlastní vlečku napojen na celostátní železniční síť. Jeho pozice je výhodná i z hlediska dopravy po celé Evropě – nachází se na spojnici mezi přístavy Baltského, Jaderského a Černého moře.
Terminál disponuje dvěma moderními překladači – Hyster 45–24 IH a Kalmar DRF 450. Oba stroje mohou manipulovat s kontejnery o hmotnosti několika desítek tun. Vedle odbavení ucelených vlaků i jednotlivých vozových zásilek nabízí terminál Ostrava-Paskov rovněž překládku, svoz a rozvoz kontejnerů a jejich opravy a čištění. Disponuje skladovací kapacitou 1400 TEU a celním zastoupením přímo na místě. Železniční vlečku tvoří devět kolejí a provoz na ní je zajištěn dvěma posunovacími lokomotivami 24 hodin denně.
Skupina AWT vznikla spojením několika tradičních podniků trhu nákladní dopravy – OKD Doprava, Čechofracht a Viamont Cargo. Podnik se zhruba 2500 pracovníky a ročními tržbami zhruba 10 miliard Kč poskytuje komplexní logistické a dopravní služby. Má přímé zastoupení v devíti zemích Evropy.
Její divize Železniční doprava je jedním z největších soukromých železničních dopravců v Evropě. Po železnici každoročně přepravuje zhruba deset milionů tun zboží. Vlastní téměř 170 lokomotiv a 6000 vagonů mnoha typů, provozuje přes 300 kilometrů vlastních tratí. S intermodální dopravou má více než patnáct let zkušeností. Ve svém terminálu v Paskově jako jediný subjekt v České republice plně využívá pokročilou technologii ACTS pro překlad mezi kamiony a železničními vagony. V této technologii je již největší ve střední Evropě.
(spa)