11. listopadu 2011
Operátor Bohemiakombi a společnost AWT na terminálu v Paskově 13. října odbavili jubilejní, tisící meganávěs společnosti EWALS Cargo Care CZ na lince z Ostravy do Duisburgu. Pravidelné spojení Ostravska s Porúřím Bohemiakombi provozuje od února. Na realizaci přeprav se spolupodílejí národní železniční dopravci ČD Cargo a DB Schenker Rail a německý operátor kombinované dopravy Kombiverkehr, který poskytuje speciální železniční kapsové vozy. Výsledek linky potvrzuje pozitivní vývoj v oblasti kontinentální kombinované dopravy silnice-železnice-silnice na českém trhu.
Síť kontinentálních linek z Německa do České republiky Bohemiakombi zavedla v letech 2005 a 2006, v první fázi jen do severočeských Lovosic. Zásadní překážkou pro vedení linek dále na východ byla chybějící infrastruktura kapacitních překládkových míst silnice-železnice, na kterých lze nakládat celé silniční návěsy a výměnné nástavby na vlaky. To se změnilo až v roce 2007, kdy skupina AWT zahájila provoz na vlastním terminálu kombinované dopravy v Ostravě-Paskově.
Paskovský terminál je koncipován jako nezávislý, není tedy určen pouze pro potřeby skupiny AWT, ale je otevřen všem zájemcům o překládku. Plní tak v Moravskoslezském kraji v podstatě stejné funkce jako veřejné logistické centrum. V terminálu pracují tři moderní překladače, které zvládnou manipulovat s kontejnery o hmotnosti až 45 tun. Překladač Hyster 45–24 IH pomocí kleštin nakládá na železniční vozy nejen kontejnery, ale také intermodální návěsy. A právě tato důležitá technika společnosti AWT otevřela před operátorem Bohemiakombi novou možnost, aby rozšířil evropskou síť linek dále východ a prodloužil česko-německé kontinentální spoje z Lovosic až do Ostravy.
Jako první silniční dopravce se nabídnuté příležitosti chopila společnost EWALS Cargo Care CZ a začala pravidelně využívat každodenní servis kombinovaných přeprav silnice-železnice-silnice pro své zákazníky na dálkové trase Ostrava – Duisburg.
„Vážím si toho, že jsme součástí projektu, v němž spojili své síly jeden z mála otevřených terminálů v České republice, přední operátor kombinované dopravy a zákazník světové úrovně. Považuji to za ukázkový příklad budoucnosti kombinované dopravy v naší zemi,“ uvedl při příležitosti oslav tisícího kontejneru na trase Ostrava – Duisburg obchodní ředitel skupiny AWT Edin Sose.
Zatímco západní polovinu Evropy pokrývá stále hustější síť výkonných linek kombinované dopravy, po nichž nákladní expresy na 500 vlacích denně přepravují intermodální silniční návěsy a výměnné nástavby po železnici, střední a východní Evropa v tomto ohledu zatím dost zaostává. Kombinovaná doprava v Evropské unii přitom přestává být okrajovou záležitostí: nebýt existence linek, jež začaly vznikat v západní a jižní Evropě už v sedmdesátých letech minulého století, jezdilo by každý den po evropských dálnicích o 11 tisíc kamionů více.
(spa)