3. prosince 2010
Letošního ročníku tradičního světového setkání oboru letecké nákladní dopravy Air Cargo Forum, které ve dnech 2. až 4. listopadu tentokrát v Amsterdamu uspořádalo Mezinárodní sdružení letecké nákladní dopravy TIACA (The International Air Cargo Association), se zúčastnilo více než pět tisíc představitelů sektoru letecké spedice a vystavovatelů. Fórum nabídlo mix odborných diskusí a prostoru pro rozhovory se zákazníky a partnery.
Letos účastníci od setkání očekávali především objevování nových příležitostí, výměnu zkušeností, nalezení dalších zákazníků a partnerů a posílení svých distribučních sítí. Účast na fóru totiž nebyla nijak levná. Cena za vstupenku se pohybovala mezi 1000 a 1200 €, za stánek o ploše 36 m2 vystavovatelé zaplatili zhruba 24 tisíc USD. Někteří z nich to považovali za dobře vynaložené peníze. „Ty tři dny se nám kvůli mnoha plodným rozhovorům se zákazníky určitě vyplatily,“ řekl například předseda představenstva spediční agentury ATC Aviation Services Ingo Zimmer. Naopak ředitel podniku pozemního odbavení LUG z Frankfurtu nad Mohanem Wolfgang Korte považuje akci za předraženou. „Poměr cena/výkon nebyl v pořádku,“ řekl. Stěžoval si i na nedostatek informací a na nutnost platit za jakékoli „přidané služby“ včetně šatny.
Bezpečnost zůstala stranou
Programová nabídka fóra byla povětšinou věnována aktuálním tématům, která odvětví pálí, přesto byly diskusní sály málokdy zcela plné. V programu úplně chybělo téma věnované vztahu letecké přepravy a bezpečnosti, celou oblast pořadatelé odbyli pouhou zmínkou v závěrečném komuniké. Mlčením přešli pořadatelé také to, že justice Spojených států podala těsně před zahájením kongresu žalobu na ředitele TIACA Ulricha Ogiermanna a svůj krok pat-řičně nahlas prezentovala. Ulrich Ogiermann dříve působil jako předseda představenstva letecké nákladní společnosti Cargolux a podle Američanů porušil pravidla konkurenčního boje aktivní účastí na kartelových dohodách o zvýšení palivových příplatků. Nyní mu hrozí pokuta ve výši jednoho milionu USD a až deset let odnětí svobody. TIACA to vůbec nekomentovalo; sám Ulrich Ogiermann stáhl z programu svůj příspěvek a na fórum vůbec nedorazil.
O projektu Carex
Samotné místo konání kongresu a výstavy TIACA zvolila výborně, vše bylo pro účastníky snadno dostupné a pod jednou střechou. Velkou pozornost vzbudil projekt Carex, připravovaný systém železniční nákladní dopravy mezi evropskými letišti, jako jsou Paříž, Brusel, Londýn, Kolín nad Rýnem / Bonn či Lyon. Projekt výrazně podporují mimo jiné letecká společnost Air France – KLM a provozovatel pařížského letiště Charlese de Gaulla.
Ředitel sekce leteckého zboží letiště Schiphol Enno Osinga pro Dopravní noviny uvedl, že se v budoucnu připravuje užší spolupráce mezi domovskými letišti členů letecké aliance SkyTeam.
Prognóza Boeingu
Americký výrobce Boeing v Amsterdamu prezentoval svou vizi rozvoje letecké nákladní dopravy v příštích letech. Do roku 2029 by se podle ní měla tonáž leteckého zboží zvyšovat tempem přibližně 5,4 procenta za rok za předpokladu, že dramaticky nevzrostou ceny pohonných hmot (kerosinu) nebo nedojde k další těžké globální ekonomické krizi.
China Southern členem SkyTeamu
Velkou pozornost upoutalo nedávné rozšíření aliance SkyTeam o nového významného dopravce – čínské China Southern. Předseda představenstva AF-KLM Cargo Michael Wisbrun na dotaz Dopravních novin uvedl, že nový model spolupráce s China Southern v rámci aliance je naprosto vyhovující a perspektivní a definitivně tak padá před dvěma lety oznámený záměr obou partnerů na vytvoření společného podniku pro leteckou nákladní dopravu.
Jade na cestě kolem světa
Předseda představenstva Jade Cargo Kay Kratky ve svém příspěvku představil první výsledky nákladního spoje „kolem světa“. Dceřiná společnost německé Lufthansa Cargo si od World Airways najala obří nákladní letoun Boeing B747–400F. Letadlo na trasu kolem světa poprvé vzlétlo v polovině října z Číny a vydalo se na cestu přes USA do Evropy a zpět do Asie. Podle Kaye Kratkyho „poptávka předčila očekávání“ a projekt je „životaschopný“. Hospodaření Jade Cargo by mělo letos skončit „solidním ziskem“.
Nils Haupt z Lufthansy Cargo hovořil o tom, že jeho podnik letos dosáhne nejlepšího výsledku ve své dosavadní historii, pokud se do prosince nezmění trend prvních tří čtvrtletí.
Další ročník Air Cargo Forum se uskuteční opět za dva roky, kdy TIACA pozve odvětví letecké nákladní dopravy do americké Atlanty.
Heiner Siegmund
Závěrečné komuniké z Amsterdamu
TIACA ve spolupráci s mezinárodní asociací leteckých společností IATA, mezinárodním sdružením spedičních společností FIATA a mezinárodním spedičním svazem Global Shipper´s Forum (GFS) založí poradní skupinu. Všechny organizace pod vedením TIACA spojí síly, aby si zajistily vliv na organizace a úřady, které působí v oblasti letecké nákladní přepravy. V centru pozornosti budou stát otázky celního odbavení, bezpečnostní pravidla a ekologické aspekty leteckého provozu. Jejich cílem je nalezení všeobecně přijatelných řešení sloužících zájmům celého odvětví letecké nákladní přepravy.