Řízení letového provozu

Český vzdušný prostor loni zaznamenal mírný pokles počtu přeletů

Český vzdušný prostor loni zaznamenal mírný pokles počtu přeletů

PRAHA (21.1.) – Během roku 2013 využilo český vzdušný prostor celkem 700 260 letadel, což je ve srovnání s rokem předchozím (700 455 letadel) mírný pokles. Výjimkou však byla letní letové sezóna, která významně překonala předchozí provozní rekordy. Pokračovalo také zkvalitnění poskytovaných služeb a to zejména v oblasti plynulosti letového provozu a snížení průměrného zpoždění. Informoval o tom mluvčí státního podniku Řízení letového provozu ČR Richard Klíma.

Provoz byl již tradičně nejsilnější v červenci, kdy oblastní středisko řízení letového provozu Praha poskytlo své služby 74 716 pohybům a překonalo tak své dosavadní historické maximum z roku 2011 (73 000 pohybů). Nejsilnější provozní den však byl zaznamenán 28. června 2013 a to 2 381 pohybů. (Při průměrné kapacitě jednoho letadla cca 150 pasažérů tak bylo v průběhu jednoho dne přepraveno v českém vzdušném prostoru téměř 350 000 cestujících).

„Cenová politika podniku je zákaznicky orientována a dosažené výsledky jsou důkazem, že český vzdušný prostor je pro letecké dopravce atraktivní. Naše služby jsou prostřednictvím profesionální práce českých řídících dlouhodobě poskytovány s nejvyšší mírou bezpečnosti a v požadované kapacitě, což v roce 2013 ocenila i Evropská komise ve své pravidelné hodnotící zprávě o výkonnosti poskytovatelů služeb řízení letového provozu“ komentoval provozní výsledky generální ředitel ŘLP ČR, s.p. Ing. Jan Klas.

Hodnota průměrného zpoždění na jeden provedený let patří mezi důležité indikátory kvality a kapacity poskytovaných služeb. V roce 2013 zpoždění dosáhlo minimálních hodnot (0,06 minuty na provedený let) a ŘLP ČR, s.p. se tak pohybuje výrazně pod úrovní 0,16 minuty na provedený let, což je hodnota stanovená pro český vzdušný prostor Evropskou komisí.

Z hlediska ekonomického je důležitou pozitivní skutečností, že v meziročním srovnání dochází v českém vzdušném prostoru k nárůstu tzv. přeletových jednotek o 2,7 procenta. Pokračuje tedy trend nárůstu počtu proletěných kilometrů a zvyšuje se i maximální vzletová hmotnost letadel, které se na českém nebi objevují a to zejména v nejvyšších letových hladinách. Největším zákazníkem podniku je i nadále Lufthansa, následuje společnost Emirates a v poslední době se skokově zvyšuje i podíl společnosti Turkish Airlines.

Mírnější pokles provozu oproti předchozím rokům zaznamenalo také Letiště Václava Havla Praha. Celkový počet pohybů (startů a přistání) činil 127 881, což bylo meziročně o 2,8 procenta méně. V letních měsících se ale objem provozu držel průměrně o čtyři procenta výše než v roce 2012. Největším zákazníkem ŘLP ČR, s.p. na letišti Praha jsou České aerolinie, následované společností Travel Service a Lufthansa.

Pokud jde o regionální letiště, kterým poskytuje služby ŘLP ČR, s.p. zaznamenalo Brno meziroční pokles pohybů letadel o 8,1 procenta a Ostrava o 4,1 procenta. Naopak Karlovy Vary hlásí mírný nárůst pohybů letadel, konkrétně o 2,8 procenta. Vývoj dynamiky provozu na těchto letištích se však v jednotlivých letních měsících významně lišil a výsledně byl ovlivněn především charterovým provozem v období vrcholící turistické sezóny.

Poplatky za poskytované letové provozní služby v českém vzdušném prostoru a na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary udržuje ŘLP ČR, s.p. od roku 2009 na stejné úrovni. Aktuální cena za přeletovou jednotku ve vzdušném prostoru ČR činí 1 198 Kč, cena za přibližovací služby na výše uvedených letištích je 131 Kč za jednu tunu maximální vzletové hmotnosti. S ohledem na celoevropské cíle v oblasti výkonnosti poskytovatelů letových provozních služeb stanovené Evropskou komisí tak ŘLP ČR, s.p. tak naplňuje všechny požadavky v oblasti nákladové efektivnosti.

(tj)

spinner