13. ledna 2014
Pasažéři v letecké dopravě budou mít již brzy lepší postavení než doposud. Europoslanci výboru pro dopravu a cestovní ruch odhlasovali na konci prosince nová pravidla, jejichž cílem je posílit práva cestujících. Dvě nařízení řeší zejména kompenzace a pomoc pasažérům v případě zrušení nebo zpoždění letu a odpovědnost aerolinií za přepravu zavazadel.
„Parlamentní prioritou byla práva cestujících, nikoli práva aerolinií. Udělali jsme vše pro to, aby cestující byli ochráněni, a to zejména v oblasti mimořádných okolností,“ okomentoval nová pravidla předseda výboru Brian Simpson. Podle dostupných informací pouhá dvě procenta lidí, kteří mají na náhrady za zrušené či zpožděné lety nárok, je za současné situace skutečně dostanou. Na vině jsou v první řadě nedostatečná pravidla a nízká informovanost.
Právě zneužívání tzv. mimořádných okolností bylo jedním z hlavních témat projednávání. Podle nových pravidel by tyto události, za kterých je možné náhrady odmítnout, měly být jasně definovány. Mělo by se jednat skutečně o jevy, kterým nebylo možné ze strany leteckých dopravců předejít, jako jsou například živelní katastrofy nebo velmi špatné počasí.
Pokud došlo ke zpoždění při letu, musí aerolinie svým zákazníkům poskytnout kompenzace. Dopravci dále musí pasažérům poskytovat přesné a detailní informace ohledně poplatků za zavazadla a jejich povoleného počtu a hmotnosti. O nových pravidlech budou europoslanci hlasovat na prvním únorovém zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku.
(tj)