22. února 2022, čtk
Brno 22.2. - Další skladovací haly se v Brně u letiště zatím stavět nebudou. Firma Letiště Brno, kterou ovládá developerská společnost Accolade, stáhla záměr z procesu posuzování EIA, vyplývá z informací na tomto portálu. Společnost se záměrem stavět v blízkosti letiště další haly narazila na odpor brněnského magistrátu, městské části Slatina a sousedních Šlapanic. Důvodem jsou obavy z dalšího zvýšení dopravy v přetížených ulicích. Podle mluvčího Letiště Brno Jakuba Splavce jsou ale všechny plány v souladu s územním plánem a problém je zpolitizovaný. Společnost chce nicméně hledat s městem shodu, uvedl Jakub Splavec.
Accolade má letiště v pronájmu od roku 2017 od Jihomoravského kraje. Od té doby se sice osobní doprava nijak nerozvinula, výrazně se však začala rozvíjet logistická zóna v okolí letiště a přibyly zde tisíce metrů čtverečních skladů pro logistické firmy. Roste i nákladní letecká doprava. Současný plán počítal podle dokumentu na Informačním portálu EIA se zástavbou na 6,5 hektaru v místech, kde jsou dnes již nepoužívané hangáry vojenských letadel v severozápadním areálu letiště. Jedna hala měla mít rozměry 170 krát 85 metrů, druhá 241 krát 89 metrů. Haly měly zajišťovat krátkodobé uskladnění zásilek překládaných z letadla do aut a opačně. Provoz hal měl být nepřetržitý. V současnosti se překládka odehrává podle investora ve skladech, které nejsou přímo u letiště. Nové přepravní proudy měly zvýšit již tak extrémní zátěž dálničního exitu na 201. kilometru D1.
Letiště chtělo stavět už letos a hotovo mělo být v roce 2025, ale nyní se plán odsouvá na neurčito. "Připravovaný záměr splňuje veškeré zákonné požadavky, obsahuje akustickou i dopravní studii a samozřejmě je v souladu s územním plánem. Bohužel byl politizován nesprávným směrem. Problematika neúnosné dopravy nevzniká v areálu letiště, ale především na Černovické terase. Vždy jsme byli pro město i naše okolí partnerem. Proto jsme návrh prozatím stáhli a chceme najít společnou shodu," uvedl Jakub Splavec.
Podle vyjádření politiků je možné najít shodu až ve chvíli, kdy bude existovat nový dálniční sjezd. "My nechceme, aby doprava z nových hal zatěžovala především městské části Tuřany a Slatinu. Chceme, aby tato výstavba vznikla až poté, co bude stát nový dálniční sjezd u Černovické terasy. Zároveň musí být hotový i obchvat Tuřan. Pokud bude nová letištní infrastruktura napojena na nový sjezd z D1, tak si výstavbu představit umíme," řekl náměstek primátorky Petr Hladík. Teoreticky by mohly obě dopravní stavby stát do roku 2030.
Podle starosty Slatiny Jiřího Idese je také zjevné, že velká část nákladních aut, která odjíždějí z letiště, nenajíždějí na dálnici D1, ale míří dál do Slatiny Řípskou ulicí. Ta už je zcela běžně dopravou přetížená a velkou část tvoří kamiony.
(čtk)
Foto: Letiště Brno