Dispečeři v loňském roce odřídili v českém vzdušném prostoru 361 522 letů

Dispečeři v loňském roce odřídili v českém vzdušném prostoru 361 522 letů

24.1. - Objem provozu v českém vzdušném prostoru za rok 2021 nedosáhl ani poloviny předkrizového stavu. Může za to pokračující pandemie covidu-19 a s ní spojená opatření. Řízení letového provozu (ŘLP) chce situace využít k zásadní modernizaci svých technologií i přípravě klíčových profesí na návrat provozu k předchozím hodnotám.

Stále naprosto zásadní vliv má pandemie covidu-19 a související opatření na provozní výsledky podniku za rok 2021. Ve srovnání s posledními dvanácti měsíci předkrizového vývoje, tedy rokem 2019, který současně slouží jako základní srovnávací kritérium, dosáhl loňský provoz úrovně necelé poloviny roku 2019. V dlouhodobém srovnání se tak objem provozu v českém vzdušném prostoru pohybuje přibližně na hodnotě, která byla typická pro období let 2002–2003.

Za celý rok 2021 bylo ve vzdušném prostoru České republiky zaznamenáno 361 522 pohybů, což představuje úroveň provozu ve výši 43,3 % roku 2019 (883 063 pohybů). Provoz tak dosáhl mírně nad úroveň roku 2002, kdy bylo zaznamenáno celkem 353 211 pohybů. Vzhledem k objemu provozu bylo v českém vzdušném prostoru dosaženo prakticky nulové průměrné zpoždění na provedený let.
Ke změnám naopak nedošlo ve složení největších uživatelů českého vzdušného prostoru. Největším zákazníkem podniku v roce 2021 byly společnosti Qatar Airways, Turkish Airlines a Wizz Air.

Vývoj objemu provozu v českém vzdušném prostoru tak byl výrazně odlišný, než byl evropský průměr, který dosáhl úrovně 56 % provozu roku 2019. Celkem bylo v evropském vzdušném prostoru provedeno 6,2 milionu letů oproti 11,1 milionu pohybům v roce 2019. Důvodem odlišného provozního vývoje ve vzdušném prostoru České republiky je i nadále úplná absence vnitrostátní letecké dopravy a zejména využívání přímých letových tratí mimo naše území s ohledem na aktuální dostatek kapacity v Německu a Rakousku. Svůj vliv mají také změny a dostatek kapacit na tratích přes severní Atlantik do severoamerických destinací.

„Od roku 2021 jsme určitě očekávali mnohem víc. S ohledem na přetrvávající omezení se civilní letecká doprava nevrátila ani zdaleka do předcházející kondice. Nadále však bereme celý tento vývoj i jako příležitost k zásadní modernizaci našich technologií i přípravě klíčových profesí na návrat provozu k předchozím hodnotám, který by měl nastat nejpozději v roce 2025“, uvedl při této příležitosti Jan Klas, generální ředitel podniku.

(pav)

Foto: ŘLP
spinner