Evropská unie

Evropskou leteckou dopravu sráží neefektivní ŘLP

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA vyzvala evropské vlády a národní regulační úřady, aby posílily konkurenceschopnost evropské letecké dopravy pomocí opatření zaměřených na vylepšení globální konektivity. „Letectví generuje mnoho pracovních míst a přispívá k růstu ekonomiky prostřednictvím globální sítě. Úspěch letecké dopravy napomůže konkurenceschop­nosti celého evropského kontinentu,“ zdůraznil generální ředitel IATA Tony Tyler na červencové konferenci o evropském civilním letectví ve Vídni.

Výhody konektivity mohou být plně využity jedině tehdy, pokud jsou letecké společnosti – tedy klíčový segment letecké dopravy – v dostatečně silné kondici. Evropské aerolinie patří z hlediska finanční vybavenosti mezi hlavními světovými regiony mezi nejslabší. Letečtí dopravci v Evropě dosahují průměrné čisté marže pouze 1,3 procenta, což činí 3,23 USD na cestujícího. Pro srovnání: severoamerické letecké společnosti generují zisk na jednoho cestujícího 11,09 USD. Tony Tyler vyzval evropské vlády, aby odstranily konkurenční nevýhody, které zbytečně evropské aerolinie znevýhodňují oproti ostatním. Jde především o vysokou daňovou zátěž, extrémní regulaci a nedostatky v infrastruktuře. „Skutečně největší překážky, kterým evropské letecké společnosti čelí, jsou vytvářeny na úrovni národních vlád. Aerolinie musí platit vysoké daně a neustále se potýkají s novými a novými regulacemi. Navíc fungují v podmínkách chronicky komplikovaného a roztříštěného systému řízení letového provozu, každodenně trpí nedostatečnou kapacitou klíčových letišť a musí platit nesmyslně vysoké částky za používání infrastruktury. Je nejvyšší čas to změnit,“ dodal Tony Tyler.

Základní prioritou je vytvoření jednotného evropského nebe

Mezi absolutní priority patří společný evropský letový prostor označovaný jako SES (Single European Sky – Jednotné evropské nebe). Podle Tonyho Tylera je nutné urychleně dotáhnout do konce projekt SES2+, balíček opatření s následujícími pilíři:

  • Vytvoření nezávislého regulátora pro zajištění dozoru nad řízením evropského letového provozu. Zde je třeba prosadit autoritu Evropské komise, aby byla zajištěna respektovaná pozice orgánu a nastaveny rovné podmínky pro všechny členské státy. Současně musí být zaručena větší nezávislost dozorujících národních úřadů.
  • Reorganizace služeb podpory řízení letového provozu. V EU není výjimkou, že řada systémů funguje paralelně, nebo jsou použité systémy naopak zcela nebo i jen zčásti nekompatibilní. Investice v řádu 30 miliard € do projektu SESAR má smysl pouze tehdy, pokud je zajištěna organizační efektivita.
  • Funkční bloky vzdušného prostoru FAB existují stále jen na papíře. Kritikové navíc tvrdí, že neodstraní roztříštěnost řízení letového provozu, nepřinesou efektivnější správu a nepovedou k účelnějšímu využití personálních i technických zdrojů. „V podstatě jsme ve fázi, kdy používáme fíkový list k zakrytí nahoty. Na tomto poli nebyl učiněn žádný pokrok,“ varoval Tony Tyler.

Nová letiště nabídnou potřebnou další kapacitu

Jednotné evropské nebe SES může omezit zpoždění letů, sníží zbytečně vysoké emise, zvýší bezpečnostní standardy a přispěje k vytvoření až 320 tisíc nových pracovních míst v Evropě. „Pro budoucnost evropského kontinentu je to klíčový prvek, avšak postup je neuvěřitelně pomalý a náklady na realizaci projektu jsou obrovské. Vlády členských zemí EU musí transformovat organizace řízení letového provozu z ospalých monopolů na efektivní, zákaznicky orientované subjekty, které budou hodnotnými členy celého systému letecké dopravy,“ uvedl dále Tony Tyler.

IATA současně vyzvala evropské politiky, aby podpořili další výstavbu letišť, protože Evropě reálně hrozí, že do dvaceti let nebude disponovat dostatečnou letištní kapacitou pro zvládnutí letecké dopravy. Citlivé nastavení zdanění leteckých společností a celé letecké dopravy konektivitu rozhodně podpoří. V roce 2014 evropské vlády vyberou na daních a poplatcích od leteckých společností a cestujících téměř 40 miliard USD, což je více než dvojnásobek plateb v asijsko-pacifickém regionu! Naštěstí některé evropské vlády pochopily, jaké škody enormní daně a poplatky způsobují, a přemýšlejí o citlivějším nastavení systému. Příkladem je Irsko, které stimuluje konektivitu ekonomiky zrušením odletových poplatků.

Tomáš Johánek

spinner