Komentář: Co přinesl březen 2018 v dopravě

Komentář: Co přinesl březen 2018 v dopravě

Většina dopravních oborů prokázala za minulý rok dobré výsledky – především díky celkové dobré hospodářské situaci. Ale rozhodně to neopravňuje ke spánku na vavřínech. Ukazuje se, že řada oborů se hned od počátku roku 2018 zabývá svým dalším vývojem a řešením problémů. Některých aspektů si všimneme podrobněji. Nejdále se zdá být v tomto konání letecká doprava, a to hned na několika místech ve světě.

V Singapuru se konala letecká výstava, během níž proběhl „summit“ vedoucích osobností světového civilního letectví pod názvem Nový obraz budoucnosti letectví. V hlavním obsáhlém vystoupení generální ředitel Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA Alexandre de Juniac v úvodu řekl: „Nemám sice kouzelnou kouli ke zjištění, co zítřek letecké branži přinese, jsem si ale jist, že bude pokračovat v přínosu hodnot našemu světu.“ Zdůraznil pět základů, jež je třeba chránit. V prvé řadě je to bezpečnost; rok 2017 byl v tomto vynikající. Je však stále co zlepšovat a lze si představit budoucnost bez nehod. Dále letectví potřebuje otevřené hranice pro lidi a pro obchod. A je třeba v tomto směru působit silným hlasem. Další veličinou jsou světové standardy, v oboru úspěšně aplikované ve všem – od bezpečnosti po prodej letenek. A v budoucnu bude role standardů ještě významnější na základě spolupráce aerolinek a vlád přes instituce, jako jsou ICAO a IATA. V neposlední řadě musí být letectví udržitelné. Historické dohody o emisích jsou jedním ze čtyř pilířů společné strategie oboru a vlád k zajištění, že letectví naplňuje svou odpovědnost. V té souvislosti je aktuální nová technika, provozní zlepšování a efektivnější infrastruktura. A nakonec letectví musí být ziskové. Aerolinky údajně fungují lépe než kdykoliv v minulosti. Obor zažívá devátý rok ziskovosti od roku 2010. Letos se očekává zisk ve výši 38,4 miliardy USD. Lze si představit, že zisk generovaný v budoucnu bude znamenat normální stav a nikoliv raritu.

Mezinárodní asociace leteckého nákladu TIACA se sídlem v Miami zveřejnila novou vizi, která zahrne více školicích a konzultačních projektů, aby zůstala v kontaktu s vývojem v rychle se měnícím oboru. Vizi zformuloval tým oborových expertů a vychází z toho, že dynamika letecké přepravy zboží zaznamenává v posledních letech zásadní změnu a je podstatné udržet krok s tímto vývojem. Asociace hodlá úžeji spolupracovat s ostatními organizacemi a vládními orgány a stavět přitom na nedávných dohodách s regionálními institucemi v Africe, Latinské Americe, Severní Americe a Asii (pozn.: Evropa neuvedena). TIACA rovněž hodlá ustavovat členská seskupení – clustery – sdružující letecké dopravce, letiště a pozemní odbavovací agentury, aby vyvíjela řešení výhodná pro celý obor. Asociace navazuje na svou 28letou minulost fungování v oboru a podpory vyhledávání talentů, jakož i rozšiřování nejlepších postupů. „Logistická krajina se velmi rychle vyvíjí a rušivé obchodní praktiky jsou výzvou pro inovace. Nebyla snad vhodnější doba, aby tu TIACA sehrávala vůdčí roli.“

V Paříži se konal koncem března již tradiční dopravní a logistický veletrh SITL, na kterém se prezentuje kolem 800 vystavovatelů, navštíví jej přes 40 tisíc účastníků a jeho součástí je také více než stovka konferencí a zasedání. A o jedno z nich se přičinil Evropský spediční svaz CLECAT, který spolu s TLF Overseas, francouzskou organizací sdružující letecké a námořní firmy i zástupce celních orgánů, zorganizoval panelovou diskusi zaměřenou na inovace v letecké nákladní dopravě. Experti se zabývali technikou přenosu dat, nebezpečným zbožím, digitálními platformami pro sledování zásilek a dalšími aktuálními tématy. V diskusi vystoupili zástupci společností Panalpina, Air France Cargo, Ericsson i výrobci IT technologií a systémů leteckého nákladu.

Nu a krátce předtím zasedal v Bruselu Institut CLECAT pro bezpečnost a leteckou logistiku, který diskutoval o tématech uplatňování letecké strategie EU, elektronického leteckého nákladního listu, úsilí k měření leteckých emisí uhlíku, omezování leteckého hluku a air cargo programu IATA-FIATA.

Jiří Kladiva

spinner