Komentář: Co přinesl listopad 2016 v dopravě

Komentář: Co přinesl listopad 2016 v dopravě

Uprostřed letošního podzimu se opět urodila řada významných akcí a některé z nich nelze nezmínit. Na domácí půdě to byla především v pořadí již jedenáctá mezinárodní logistická konference SpeedChain pořádaná v Praze Reliantem. Velká řada specializovaných sekcí pokryla široké logistické spektrum nejen ve světle posledního světového vývoje i našich národních specifik, ale prostor dostala též transevropská doprava v podání vedoucích pracovníků evropských přístavů a dalších zařízení. Unikátní prostředí Břevnovského kláštera rovněž podtrhlo společenský význam setkání pracovníků oboru s tradičně vydařeným společenským večerem. 

A již příslovečná velmi poctivá příprava s množstvím nápadů tak přinesla zasloužený úspěch týmu pracovníků Reliantu v čele s jeho ředitelem Ing. Rumlerem, který společnou úvodní část sám moderoval, a velmi zdatné hlavní manažerce celé akce Lucii Padevětové. Mezinárodní unie železnic UIC pořádala ve Vídni svou třináctou Konferenci o udržitelnosti. Šlo zde mimo jiné o to, jak má drážní obor zlepšovat svou image z pohledu úspor zdrojů. Nejčastěji vyskytující se aspekty žádoucího nasazení charakterizovaly pojmy digitalizace, mezinárodní spolupráce a integrita. Šéf švýcarské dráhy SBB Cargo požadoval, aby dráhy více uvažovaly mezinárodně a méně v národních hranicích. To jim pomůže lehčeji řešit problémy sociální, ekologické i ekonomické. Věnoval se též problému drážního hluku a životu lidí, kteří musejí žít u tratí. Maďarský představitel otevřel otázku vlivu takzvané poslední míle při dodání na atraktivitu železnice. Na tomto úseku jsou náklady zvláště vysoké a inovace by tu měly značně pomoci. Zazněla rovněž kritika nedostatečné průhlednosti údajů o nákladech jednotlivých dopravních oborů na ochranu životního prostředí, které by měly být základem pro mnohá rozhodování. Generální ředitel UIC Jean-Pierre Loubinoux opřel své poselství o udržitelnosti o pět I, na která je třeba napřít síly: infrastrukturu, investice, inovace, inteligenci a integraci.

Na úseku letecké dopravy proběhla ve Frankfurtu konference s názvem Inovační laboratoř air carga, kterou organizoval provozovatel tamního letiště Fraport a dopravní tisk. Mezi účastníky došlo ke shodě v tom, že digitalizace nejen silně zasahuje logistiku, ale zejména také vytváří nová pravidla hry. Na trh přicházejí noví konkurenti z digitálního světa, aby připravili etablované hráče v leteckém cargu, jako třeba letecké speditéry, o jejich tržní podíly. Celine Hourcadeová, která odpovídá ve světové letecké asociaci IATA za program transformace carga, spatřuje mnoho poskytovatelů služeb v ohrožení: „Padesát procent firem, které jsou zde zastoupeny, už nebude za deset let existovat.“ Současně na konferenci zaznělo, že mnoho digitálních platforem musí ještě projít hodnotícími zkouškami.

Logistikou jsme náš komentář začali a také jej s ní zakončíme. Půjde o 33. německý logistický kongres v Berlíně, pořádaný Spolkovým společenstvem Logistika (BVL). Na kongresu se vše točilo kolem změn v hospodářství a bylo zřejmé, jak nesnadno se s nimi mnohé podniky vyrovnávají. Na kongresu byla prezentována aktualizovaná studie BVL Trendy a strategie, která ukázala, že „top trendy“ zůstávají tlak nákladů, individualizace a komplexita. „A digitalizace nabízí toto zvládnout,“ řekl předseda BVL Raimund Klinkner.

Jiří Kladiva 

spinner