25. listopadu 2019, red
Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA zveřejnila statistiku vývoje globálního trhu letecké nákladní dopravy. Poptávka – výkony měřené v tunokilometrech (tkm) – letos v srpnu klesla ve srovnání se stejným měsícem loňského roku o 3,9 procenta. Jde o desátý měsíc v řadě s meziročním propadem, což je nejdelší období od světové finanční krize v roce 2008. Nabídka přepravních kapacit naproti tomu stoupla o dvě procenta. Statistika hovoří o tom, že je to již šestnáctý měsíc v řadě, kdy došlo k převýšení poptávky nad nabídkou.
Letecká nákladní doprava je vážně zasažena sílící obchodní válkou mezi Spojenými státy a Čínou. Oslabují rovněž některé klíčové ekonomické indikátory, roste i politická nestabilita ve světě. Objem globálního obchodu je o jedno procento nižší než před rokem. Obchod v rozvíjejících se ekonomikách obecně zaostával za vyspělými státy po většinu letošního roku, projevovala se zejména zvýšená citlivost na zhoršení obchodních vztahů, rostoucí politickou a měnovou nestabilitu. Exportní objednávky vykazují stálý pokles. Globální index nákupních manažerů PMI zůstává v červených číslech. Všechny velké exportní ekonomiky registrují propad zakázek.
„Dopad americko-čínské obchodní války na objem letecké nákladní dopravy se v srpnu jasně projevil. Statistika je alarmující, navíc nemáme žádné signály o pozitivním obratu. Očekáváme, že situace se bude dále zhoršovat. Obchodní výměna táhne prosperitu, obchodní války nikoli. Na to by odpovědné vlády neměly zapomínat,“ řekl generální ředitel IATA Alexandre de Juniac.
Letecké společnosti v asijsko-pacifické oblasti a na Středním východě letos v srpnu vykázaly výrazný meziroční propad objemu nákladní přepravy. Severní Amerika a Evropa zaznamenaly mírnější pokles, zatímco Afrika a Latinská Amerika zažily nárůst poptávky.
Asijsko-pacifický region
Asijsko-pacifické letecké společnosti naplno pocítily zpomalení čínské ekonomiky zasažené americko-čínskou obchodní válkou. Pokles objemu poptávky v srpnu dosáhl pěti procent. Další komplikací bylo dočasné uzavření největšího nákladního leteckého uzlu – mezinárodního letiště v Hongkongu. Na region připadá více než 35 procent celosvětových přepravních výkonů, takže jeho negativní vývoj zásadním způsobem ovlivňuje celý globální trh. Nabídka přepravních kapacit stoupla meziročně o 2,3 procenta.
Severní Amerika
Severoamerické letecké společnosti v srpnu zaznamenaly pokles poptávky o 2,4 procenta. Přepravní kapacity stouply o 1,3 procenta. Americko-čínská obchodní válka a klesající důvěra v globální obchodování stále více dopadají na letecké dopravce z regionu. Poptávka klesla zejména u dálkových přepravních tras mezi Severní Amerikou a Asií.
Evropa
Evropské letecké společnosti vykázaly letos v srpnu meziroční pokles poptávky o 3,3 procenta. Zhoršuje se kondice německých exportérů, místní ekonomiky se potýkají s řadou problémů, navíc se projevuje nejistota ohledně brexitu. Nabídka přepravních kapacit stoupla o 3,3 procenta.
Nejhorší výsledky? Střední východ
Letecké společnosti ze Středního východu se potýkaly s propadem poptávky o 6,7 procenta, což představuje zdaleka nejhorší výsledek ze všech sledovaných regionů. Kapacity leteckých nákladních dopravců vzrostly o 0,8 procenta. Obchodní spory, zpomalení globálního obchodu a restrukturalizace řady dopravců srážejí výkonnost již od čtvrtého čtvrtletí loňského roku. Turbulentní vývoj cen ropy kvůli eskalaci napětí a válečným konfliktům vytváří další nepříjemný tlak.
Jižní Amerika a Afrika
Latinskoamerické letecké společnosti registrovaly v srpnu meziroční nárůst poptávky o 0,1 procenta. Přepravní kapacity naopak klesly o 2,9 procenta. Nižší ekonomický růst provázený americko-čínskými obchodními spory a politickou nestabilitou v některých zemích se na výkonnosti dopravců z regionu odráží zcela evidentně. Problémy činí i měnová nestabilita.
Africké letecké společnosti se těšily nejvyššímu růstu ze všech regionů: poptávka stoupla meziročně o osm procent. Výkony rostou šest měsíců v řadě. Přepravní kapacity vzrostly o 17,1 procenta. Čína oznámila další investice do regionu v rozsahu více než 60 miliard USD.
Foto: Pixabay