Letecké zboží

Mezinárodní svazy letecké spedice založily novou platformu

Mezinárodní svazy letecké spedice založily novou platformu

Jednotlivé články přepravního řetězce leteckého zboží budou mít již brzy na trhu jednotný hlas. Čtyři jejich zastřešující organizace – světová federace národních spedičních svazů FIATA, svaz letecké spedice TIACA, spediční svaz Global Shippers Forum a mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA – v prosinci založily společnou platformu Global Air Cargo Advisory Group (GACAG). Páté místo u jednacího stolu rezervovaly pro zástupce Světové celní organizace.

Cílem nového uskupení je hájit společné zájmy v oblastech, jako je bezpečnost, e-freight a celní procedury. Des Vertannes, nový člen představenstva IATA odpovědný za nákladní dopravu, při prezentaci projektu loni v polovině prosince v Montrealu uvedl, že IATA bude intenzivně pracovat na tom, aby se elektronické odbavení leteckého zboží stalo celosvětovým závazným standardem nejpozději do konce roku 2015.

S ohledem na poslední hrozby balíkových bomb se Des Vertannes vyslovil pro globální harmonizaci předpisů. Rozdílné reakce leteckých společností a zpřísněná regulace ze strany amerických úřadů vedou k nejistotě, frustracím a někdy i k průtahům při odbavení. Elektronické odbavení e-freight umožní podezřelé zásilky včas vytipovat a snadno identifikovat, ře­kl.

IATA ve své vizi vychází z předpokladu, že mezinárodní letecká nákladní doprava poroste i letos. Doba, kdy v meziročním srovnání vykazovala více než dvacetiprocentní nárůst, je však již podle hlavního ekonoma IATA Briana Pearceho minulostí. Za mimořádným nárůstem v posledních měsících podle jeho názoru stála pouze potřeba jednorázového znovunaplnění skladů.

Odvětví v zisku

Členové IATA za prvních deset měsíců loňského roku přepravili o 24 procent více zboží než ve stejném období roku 2009. Jejich výnosy vzrostly o 30 procent. Hlavními tahouny růstu byly především trhy v Asii a Latinské Americe. Naopak v Evropě poptávka zůstává nadále poměrně slabá.

Sekretariát IATA odhaduje, že letos vytvoří členové sdružení čistý zisk kolem 9,1 miliardy USD. Na evropské dopravce však z této částky připadne jen nepatrný díl – pouhých sto milionů USD. Za hlavní důvody, proč se odvětví v Evropě nebude dařit výrazně lépe, označil vyšší ceny pohonných hmot, pomalejší tempo hospodářského růstu a vyšší daňové zatížení.

n www.iata.org

spinner