26. srpna 2013
Letecké společnosti intenzivně hledají možnosti dalších úspor při zachování nebo i zvýšení svého současného standardu. Zajímavou možnost v tomto směru jim nabízí vyčlenění správy jejich přepravních jednotek – leteckých palet a kontejnerů (ULD) – na externího specialistu. Podle údajů třinácti velkých světových leteckých společností, které využívají služby německé společnosti Jettainer, lze outsourcingem ušetřit 17 až 19 procent nákladů na správu, údržbu a zjišťování polohy jednotlivých přepravních obalů.
Jettainer je stoprocentní dceřiná společnost německé Lufthansa Cargo, jeho služby však využívají dopravci napříč všemi velkými leteckými aliancemi. Nevede je k tomu jen vidina úspor, ale také přehlednější účtování nákladů, odstranění nutnosti jednorázových vysokých investic a jistota trvale dobrého stavu obalů.
Podle ředitele marketingu Martina Krämera letecké společnosti v době nutných úspor oceňují přesun nákladů na správu přepravních obalů z položky fixních do variabilních nákladů, ale také schopnost pružné reakce v případě aktuálního zvýšení poptávky. Doprovodnými pozitivními efekty je minimalizace počtu „prázdných mílí“ a nákladů na údržbu ULD a „up-to-date“ informační technologie pro jejich sledování.
Jettainer se sídlem v Raunheimu nedaleko letiště ve Frankfurtu nad Mohanem s celkem 52 zaměstnanci pokrývá celý proces managementu ULD – od pořizování přes řízení jejich pohybu a pravidelné opravy až po aplikaci specifických informačních technologií a financování. Jeho 500 pracovišť na 350 hlavních světových letištích zajišťuje mimořádně efektivní využití ULD ve správném počtu a kombinaci.V současné době jako vedoucí mezinárodní poskytovatel služeb řízení parku leteckých kontejnerů pro svých třináct zákazníků provozuje s celkem 85 tisíci ULD největší park leteckých kontejnerů na světě.
Nová generace odlehčených ULD
Díky velikosti parku může Jettainer lépe než jednotliví dopravci zavádět nejnovější tech-nologie a poslední výzkumné poznatky. V oblasti vývoje nových moderních přepravních jednotek letos například společně s Etihad Airways vyvinul a uvedl do praxe nový, odlehčený velký (dvojitý) letecký kontejner, který by měl přinést úspory paliva v řádu milionu dolarů. Ve srovnání se standardním velkým leteckým kontejnerem o hmotnosti 196 kilogramů je nový typ s označením ALF o 66 kilogramů lehčí. Celková potenciální úspora na jeden let činí až 116 kilogramů. První dodávku 250 nových odlehčených přepravních obalů z odolných kompozitních materiálů z produkce společnosti Zodiac Aerospace Air Cargo Equipment převezme Etihad letos. Do konce roku si od nich slibuje úsporu 350 ti-síc USD, v příštím roce již 1,1 milionu USD.
Nejmodernější informační technologie
K efektivní správě celého parku slouží trvalé sledování jednotlivých kontejnerů pomocí RFID. Nová aplikace pro chytré telefony – JettApp – umožňuje rychlé pořizování dat o pohybu a stavu přepravních schránek, z nichž rovněž těží všechny části přepravního řetězce. Nejnověji Jettainer ve spolupráci s univerzitou v německém Kolíně nad Rýnem vyvíjí „učenlivé“ softwarové řešení, které bude jeho pracovníkům v budoucnu sloužit při podpoře rozhodování. Globální řízení pohybu obalů je velmi složitý úkol, který vyžaduje rozsáhlé know-how a zkušenosti. Pokročilá počítačová podpora by měla odborníkům společnosti tento úkol co nejvíce ulehčit.
(spa)