15. prosince 2016
15.12. - Švýcarská letecká společnost Swiss International Air Lines poprvé zvítězila v soutěži NEJTIŠŠÍ DOPRAVCE, kterou pořádá Letiště Praha ve spolupráci s městskou částí Prahy 6 již od roku 2006. Vítěz vzešel z výsledků ve třech kategoriích – hlukové parametry letadel společnosti, dodržování letových tratí a efektivní využití sedačkové kapacity, tzn. obsazenost letadla. Trofej ve tvaru křišťálové vlaštovky předali předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř a také starosta městské části Praha 6 Ondřej Kolář.
Každoročním kláním se pražské letiště snaží motivovat letecké společnosti ke snižování hluku a šetrnějšímu přístupu k obyvatelům v okolí. Do klání byli zařazeni pouze letečtí dopravci, kteří na Letiště Václava Havla Praha létají nejčastěji. Soutěž probíhala jako obvykle v období, kdy je na Letišti Václava Havla Praha nejintenzivnější letecký provoz – tedy od 1. května do 31. října 2016. To potvrzují také statistiky, během tohoto období totiž Letiště Praha zažilo rekord v počtu přepravených cestujících. Od začátku června do konce srpna jich bylo odbaveno 4,2 milionu.
K vyhodnocení jubilejního desátého ročníku soutěže byl použit monitorovací systém ANOMS9, který kontinuálně měří hluk z leteckého provozu a zaznamenává trajektorie všech letů. Systém mimo jiné tvoří 13 stacionárních měřících stanic, které jsou umístěny ve vybraných lokalitách v okolí letiště tak, aby měření mělo dostatečnou vypovídající hodnotu.
„Snažíme se nejen vyjít vstříc našim zákazníkům z hlediska pohodlí přepravy, ale také být společností, jež se hlásí k odpovědnosti za životní prostředí. I proto jsme investovali do letounu Bombardier CS100 – inovativního twinjetu pro krátké a střední tratě – a uvedli ho vloni v létě do provozu i na trase Curych-Praha. Díky nejmodernějším motorům a systémovým a materiálovým technologiím je Série C novým standardem pohodlí během letu, ekonomičnosti provozu a ochrany životního prostředí. Nový twinjet je pouze z poloviny tak hlučný jako srovnatelné modely, tj. pro lidské ucho o 10 až 15 decibelů tišší než podobné typy letounů,“ říká generální ředitel společnosti SWISS Thomas Klühr.
„Uvědomujeme si důležitost naší role v oblasti ochrany životního prostředí. Snažíme se být odpovědnou společností a ke stejnému chování motivovat také naše partnery. I proto organizujeme spolu s městskou částí Praha 6 soutěž NEJTIŠŠÍ DOPRAVCE roku a přijímáme celou řadu provozních opatření, která vedou ke snížení hlukové zátěže na Letišti Václava Havla Praha i v jeho okolí. Umožňujeme například přistání a vzlet pouze letadlům s odpovídající hlukovou certifikací, omezujeme noční provoz i použití reverzního tahu motorů a použití záložního zdroje energie,“ připomněl Václav Řehoř, předseda představenstva Českého Aeroholdigu.
„Spolupráce mezi Letištěm Praha a Prahou 6 je symbiotická. Díky přítomnosti mezinárodního letiště představuje naše městská část jakousi vstupní bránu do celého středoevropského regionu. Jistá negativa, jež bývají s provozem takové instituce nutně spjatá, jsou pak letištěm štědře kompenzována podporou projektů v oblasti životního prostředí,“ uvedl Ondřej Kolář, starosta městské části Praha 6.
Letiště Praha přijímá celou řadu opatření vedoucích i ke snižování uhlíkové stopy. Letos bylo oceněno za své snahy o snižování úrovně uhlíkové stopy v rámci programu Airport Carbon Accreditation (ACA) postupem do 3. úrovně „Optimalizace“, která se vyznačuje zapojením partnerů provozovatele letiště do společného úsilí omezit množství skleníkových plynů z jejich provozu. Od vstupu do programu v roce 2010 se Letišti Praha podařilo snížit svoji uhlíkovou stopu již o osm procent. Postoupením do vyšší úrovně se navíc zařadilo mezi 20 významných evropských letišť, jakými jsou například Frankfurt, Mnichov, Curych, Kodaň či Atény.
„Snažíme se aktivně nacházet další možnosti ke snižování znečišťujících látek z provozu letiště, např. investicemi do vozového parku a chladicích zařízení, ve kterých jsou staré typy chladiv nahrazovány novými šetrnějšími,“ dodává Řehoř. I díky těmto opatřením se Letiště Praha úspěšně přibližuje k dosažení svého cíle snížit uhlíkovou stopu do roku 2017 o devět procent.
(tj)