Německo

Nové berlínské letiště má problém s financováním

Nové berlínské letiště má problém s financováním

Rozestavěné berlínské Letiště Willyho Brandta se ocitne v platební neschopnosti, pokud do března nezíská dodatečné finanční prostředky. Stavba se navíc stále protahuje a je velmi nepravděpodobné, že se podaří letiště uvést do provozu dříve než v roce 2018. Situaci komplikují i spory ve vedení společnosti, která letiště staví.

Letiště mělo být podle původních plánů v provozu od roku 2011. Každý den, o který se otevření vzdušného přístavu zpozdí, stojí podle týdeníku Der Spiegel provozovatele letiště milion € (27,6 milionu Kč). Celkové náklady na stavbu letiště tak ke konci letošního roku dosáhnou 5,7 miliardy € (157,5 miliardy Kč) a v březnu podle závěrů kontroly spotřebuje společnost, která letiště staví, všechny své finanční rezervy. Pokrok na stavbě je přitom jen minimální. Deník Bild minulý týden informoval o tom, že podle interních materiálů z dozorčí rady letiště budou stavební práce dokončeny teprve v roce 2017 a provoz bude možné spustit zřejmě až na počátku roku 2018. Brzy se ale stavitelé mohou potýkat s novým problémem, protože v roce 2016 vyprší platnost stavebního povolení na nové letiště.

Dozorčí rada odmítá sdělit nový termín zahájení provozu

Stavbu komplikují i spory vrcholných představitelů letiště. Šéf vzdušného přístavu Hartmut Mehdorn obvinil dozorčí radu, že se chová jako moderní inkvizice, když nedůvěřuje interním dokumentům a organizuje na letišti externí kontroly. „Dozorčí rada musí mít důvěru ve vedení letiště. Buď mu bude důvěřovat, nebo si musí najít jiné, třetí cesta není,“ řekl Hartmut Mehdorn. Ten také vyjádřil obavy z toho, že dozorčí rada navzdory předchozím očekáváním na svém příštím zasedání neoznámí časový rámec pro spuštění letiště, což by mohlo dokončovací práce ještě zpomalit. „Nevytvořila by se tak dostatečná motivace a chyběl by jasný harmonogram pro stavbu i plánování,“ varoval. Podle německých médií se dozorčí rada letiště, kterou tvoří zástupci Berlína, Braniborska a spolkové vlády, zdráhá stanovit konkrétní termín dokončení stavby, protože se obává další blamáže. Původní termín otevření letiště byl na podzim 2011, poté ale byl čtyřikrát odložen a nyní není pevně stanoven. Letiště Willyho Brandta by mělo nahradit dosavadní berlínská letiště Tegel a Schönefeld, která již technicky nevyhovují. Panují ale obavy, že už při otevření nového letiště nebude stačit jeho kapacita potřebám německé metropole. Letiště Willyho Brandta by mělo ročně odbavit 27 milionů cestujících, Tegel a Schönefeld jich loni dohromady odbavily téměř 26 milionů.

(čtk)

spinner