21. května 2012
BERLÍN 18.5. – Nové berlínské letiště zahájí provoz až 17. března příštího roku. Na tiskové konferenci to oznámil primátor města a předseda dozorčí rady Klaus Wowereit. Projekt za 2,5 miliardy eur (64 miliard Kč) měl původně začít fungovat 3. června. Zpoždění o tři čtvrtě roku bude stát místo hlavního plánovače Manfreda Körtgena a letištní společnost ukončí spolupráci také s konsorciem, které mělo na starosti přípravu plánů stavby.
Oficiálním důvodem posunutí termínu jsou podle Wowereita stále problémy s protipožárním zabezpečením. Tisk však upozornil na to, že testy odhalily nefunkčnosti při odbavování zavazadel, při bezpečnostních kontrolách i na dalších místech. Uvažované zprovoznění v srpnu nebo na podzim proto už dříve zpochybňoval. O odkladu zahájení činnosti na jaro 2013 německá média spekulovala už ve středu.
Wowereit výběr nového termínu zdůvodnil mimo jiné nutností dobudovat některé automatické systémy a riziky, která by představovalo spuštění v zimních měsících. „Uděláme ale všechno pro to, abychom letiště přivedli ke zdárnému otevření,“ slíbil již poněkolikáté berlínský primátor. Projekt nového letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře a exprimátora metropole Willyho Brandta a nahradí obě současná berlínská letiště, provázejí problémy dlouhodobě. Termín jeho otevření se posunul již několikrát.
Obě největší německé aerolinie, Lufthansa a Air Berlin, v předchozích dnech oznámily, že kvůli poslednímu odkladu budou po provozovateli požadovat náhradu škod. Její výši nevyčíslily, šéf Air Berlin Hartmut Mehdorn ale varoval, že „úplně levné to nebude“. Matthias Platzeck, premiér spolkové země Braniborska, na jehož území letiště leží, navíc upozornil na obrovské škody na image Berlína a jeho okolí, způsobených problémy s dostavbou tohoto vlajkového projektu v regionu.
Budoucí třetí největší letiště v Německu plánuje zpočátku ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů. Jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok. Údajně nejmodernější vzdušný přístav v Evropě se má rovněž stát největším lokálním zaměstnavatelem. Přímo dá práci asi 20.000 lidí, dalších 40.000 míst na něj bude navázáno nepřímo.
(čtk)