4. září 2012
Novému berlínskému letišti, které muselo už dvakrát posunout termín zahájení provozu, hrozí údajně ještě před otevřením insolvence. Podle oznámení braniborské zemské vlády, která je spolu s hlavním městem a německým státem podílníkem v letištní společnosti (FBB), má prostředky jen do konce roku a další půjčky jí banky odmítají poskytnout.
„Na základě současné struktury zisků a nákladů není FBB ve stavu, aby si mohla brát dodatečné půjčky a obsluhovat je,“ uvedla v srpnu levicová zemská vláda na interpelaci poslanců opozičních křesťanských demokratů. Ujistila je však, že společnost má „dostačující likviditu, aby mohla plnit nynější platební povinnosti“. „Ta odpověď ukazuje, jak dramatická situace je. Nejpozději do konce roku nebudou v pokladně žádné peníze,“ reagoval finanční expert křesťanských demokratů Ludwig Burkardt a nevyloučil vyhlášení insolvence letištní společnosti.
Představitelé FBB nicméně tvrdí, že situace není tak vážná a FBB připravuje nový koncept financování. „Platební schopnost společnosti je a zůstane zajištěna,“ prohlásil braniborský ministr financí Helmuth Markov.
I nový termín nejasný
Projekt nového obřího letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě současná, kapacitně nedostačující metropolitní letiště, provázejí problémy už od počátku. Jeho původní náklady byly vyčísleny na 2,5 miliardy € (zhruba 63 miliard Kč), druhým posunutím otevření letos v červnu se však navýšily nejméně o 1,2 miliardy € (30 miliard Kč). Nový termín zprovoznění byl stanoven na 17. března příštího roku, ale i nad tímto datem se vznášejí stále větší otazníky.
Rozhodnutí o možném dalším odsunutí termínu by podle německého denního tisku mohlo padnout na zasedání dozorčí rady FBB 14. září. Letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším vzdušným přístavem v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku by mělo ročně odbavovat nejméně 27 milionů pasažérů, jeho kapacita se pak má postupně zvyšovat až na 45 milionů cestujících.
(čtk)