10. září 2012
Letecké společnosti poskytující služby pro privátní sféru jsou ve srovnání s běžnými síťovými leteckými dopravci v oblasti environmentálních iniciativ o délku napřed. Například vůdčí společnost evropského trhu privátního letectví NetJets Europe se již před téměř pěti lety v programu Skutečný rozdíl zavázala mimo jiné k tomu, že její provoz bude do konce letošního roku „uhlíkově neutrální“. Podle červencové zprávy předsedy představenstva a generálního ředitele NetJets Europe Erica Connora je NetJets Europe dosažení tohoto cíle jako první evropská letecká společnost již „velice blízko“.
NetJets v rámci programu neustále usiluje o snížení objemu uhlíkových emisí a zlepšení výkonu v dalších oblastech souvisejících s životním prostředím, jako je například hluková zátěž. Všechny emise vytvořené jak interně, tak letovým provozem dodatečně vyrovnává. K letoš-nímu červenci dopravce kompenzoval více než 62 000 letů, tedy 687 343 tun uhlíku. Aktivně také vyhledává dlouhodobé letecké technologie a metodologie v rámci plánování leteckého parku a průzkumem udržitelné alternativy fosilních paliv. Všechny ukazatele každodenně vyhodnocuje.
V průběhu posledních dvou let dosáhla pracovní skupina na vyhodnocování dopadů paliv v kombinaci se stabilní prací pilotů snížení spotřeby paliva na hodinu letu v průměru o čtyři procenta, zhodnotil Eric Connor dosavadní výsledky programu. Ke snížení uhlíkové stopy podle něj dále přispívá využívání recyklovatelných materiálů na palubách letadel (například cateringových obalů) i v kancelářských prostorách. Politika ekologické uvědomělosti se projevuje i při zadávání veřejných zakázek a podpoře průzkumu využívání udržitelné alternativy k fosilním palivům.
„Mnohé cíle, které jsme si v roce 2007 stanovili – jako například závazek k redukci emisí z administrativních operací o 10 procent během dvou let – nebyly pouze splněny, ale byly splněny způsobem, který předčil naše očekávání,“ uvedl Eric Connor. Zvýšení environmentální efektivity podle něj vedlo také k finančním úsporám. „To je zvláště důležité vzhledem k náročnému podnikatelskému prostředí, které se od doby zahájení programu vytvořilo,“ poznamenal.
Letecká doprava a ekologie
„Mnozí si mysleli, že je paradoxní, že by letecká společnost mohla vést ekologicky zaměřenou kampaň. Jejich pochybnosti byly pochopitelné, letectví je koneckonců znečišťující průmysl vzhledem k tomu, že je zodpovědné až za 3,5 procenta antropogenních klimatických změn,“ řekl dále Eric Connor.
Obchodní letecká doprava se sice na celkových emisích z letectví podílí odhadem pouze 0,2 procenta, ale odvětví se zase potýká se specifickými problémy, které netrápí běžné komerční letecké společnosti. Obchodní letečtí dopravci například nemají pevné trasy a létají na nejrůznější letiště, což obojí komplikuje zavádění praktik „udržitelného rozvoje“.
(spa)
NetJets Europe
NetJets Europe je lídr v oblasti privátního letectví a průkopník modelu podílového vlastnictví. Jeho zákazníci si nemusí kupovat vlastní letadlo, ale jen podíl, minimálně 1/32, mají nicméně plný přístup k celé flotile společnosti. V centru v Lisabonu pracuje přes 450 pracovníků, celkem NetJets Europe zaměstnává kolem 1500 zaměstnanců včetně pilotů. V evropské flotile má společnost přes 130 letadel a denně odbavuje kolem 180 letů. Finančně za společností stojí americký investor Warren Buffet. Mezi třiceti českými zákazníky společnosti jsou například tenisté Petra Kvitová a Tomáš Berdych.