18. ledna 2015
Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA potvrdila zlepšení hospodaření členských aerolinií v důsledku poklesu cen ropy a ropných produktů a celosvětového oživení ekonomického růstu. Kumulovaný čistý zisk leteckých dopravců za rok 2014 dosáhne částky zhruba 19,9 miliardy USD. V polovině roku přitom prognózy hovořily o dosažení přibližně 18 miliard USD. Experti IATA odhadují, že za rok 2015 by celkový čistý zisk mohl stoupnout dokonce na 25 miliard USD.
Ze zlepšených výsledků sektoru budou profitovat především zákazníci. Trh letecké dopravy je vysoce konkurenční prostředí, které značně závisí na nákladech. Při zohlednění vlivu inflace by průměrné ceny letenek v letecké dopravě (bez započtení ostatních poplatků a příplatků) mohly v roce 2015 ve srovnání s rokem předchozím klesnout o 5,1 procenta. Sazby za přepravu leteckého zboží zřejmě budou ještě nižší, a to o 5,8 procenta. Očekávaný čistý zisk 25 miliard USD odpovídá marži ve výši 3,2 procenta. V přepočtu to znamená zisk na jednoho cestujícího 7,08 USD. Pro srovnání – v roce 2014 činil zisk leteckých dopravců na jednoho cestujícího 6,02 USD, v roce 2013 byl pak s 3,38 USD sotva poloviční.
Slibné prognózy může negativně ovlivnit řada rizik
„Vyhlídky sektoru letecké dopravy se zlepšují. Globální ekonomika se zotavuje a pokles cen ropy a ropných produktů proces oživení v roce 2015 dále posílí. I když hovoříme o úhrnném čistém zisku kolem 25 miliard USD, nesmíme zapomínat na to, že marže dopravců bude pouze 3,2 procenta. Leteckou dopravu sice čekají lepší časy, existuje však mnoho rizikových faktorů – mimo jiné politická nestabilita, ozbrojené konflikty i potíže některých regionálních ekonomik. Marže těsně nad třemi procenty nedává příliš mnoho manévrovacího prostoru pro zvládnutí všech těchto nebezpečí,“ zdůraznil generální ředitel a předseda představenstva IATA Tony Tyler. Podle jeho slov jsou zlepšené hospodářské výsledky sektoru dobrou zprávou pro všechny. Cestující i zasilatelé v roce 2015 zaznamenají pokles cen díky nižším cenám ropy. „V neposlední řadě lepší výsledky potěší samozřejmě i investory,“ dodal.
Pokles ceny ropy se projeví postupně
Ceny ropy v uplynulých měsících soustavně klesaly. Průměrná cena za barel ropy typu Brent v roce 2015 by mohla dosáhnout 85 USD. Pokud je odhad správný, bude to poprvé od roku 2010, kdy průměrná cena za barel klesne pod 100 USD (79,4 USD v roce 2010). Průměrná cena leteckého paliva v roce 2015 by mohla klesnout na 99,9 USD za barel. Celkové výdaje leteckých dopravců na palivo v letošním roce dosáhnou 192 miliard USD, což představuje 26 procent veškerých výdajů sektoru. Je nutné zdůraznit, že pokles cen ropy a leteckého paliva se projeví postupně, s časovým zpožděním, a to z důvodu dlouhodobě uzavřených palivových kontraktů. Pro letecké společnosti zůstává snižování spotřeby pohonných hmot nadále prioritou. V roce 2014 klesla průměrná spotřeba paliva o 1,8 procenta a v roce 2015 bude trend dosahování vyšší efektivity pokračovat. IATA uvádí, že lze dosáhnout úspory až pět procent, pokud se podaří vylepšit řízení letového provozu a odbavení na letištích, kdy při čekání na vzlet a přistání letadla spalují zbytečně mnoho paliva. Tempo růstu globálního hrubého domácího produktu by mohlo v roce 2015 činit 3,2 procenta (oproti 2,6 procenta v roce 2014). Poprvé od roku 2010 může překročit tříprocentní hranici. V roce 2010 rostl globální HDP tempem 4,1 procenta v důsledku pokrizového oživení. Letos by růst mohl podpořit pokles cen ropy.
Poroste počet cestujících i objem přepraveného carga
V letošním roce očekává IATA nárůst počtu cestujících o sedm procent. V uplynulých dvou desetiletích rostl počet cestujících průměrným tempem 5,5 procenta ročně. Přepravní kapacity porostou lehce nad růstem počtu cestujících – plus 7,3 procenta. Vytíženost osobních spojů s ohledem na vyšší nabídku kapacit mírně klesne na 79,6 procenta (79,9 procenta v roce 2014). Pokles cen paliva sníží průměrnou cenu letenky o 5,1 procenta na 458 USD. Celkový počet cestujících stoupne na 3,5 miliardy, výnosy z letenek dosáhnou 623 miliard USD. Objem přepravy zboží by měl letos stoupnout o 4,5 procenta (4,3 procenta za rok 2014). Sektor letecké nákladní dopravy se od roku 2011 potýká s oslabením poptávky a nesmírně tvrdým konkurenčním prostředím. Přepravní tarify by mohly letos klesnout o 5,8 procenta. Celkový objem nákladní přepravy za rok 2015 dosáhne 54,5 milionu tun. Příjmy z carga vzrostou podle IATA na 63 miliard USD, ale budou stále o pět procent nižší než v roce 2010.
V roce 2015 letecké společnosti spotřebují odhadem 282 miliard tun paliva a jejich stroje vyprodukují 751 milionů tun emisí CO2. Investice do nových úspornějších letadel budou hlavním nástrojem v boji za snižování spotřeby pohonných hmot a pokles emisí. Letos převezmou letecké společnosti 1700 nových letounů za 180 miliard USD, přičemž polovina bude sloužit jako náhrada za starší, „žíznivější“ a „špinavější“ stroje. Stále platí dlouhodobý cíl snížit do roku 2050 úroveň emisí oproti roku 2005 na polovinu. Evropské letecké společnosti se potýkají s vysokými regulačními náklady, neefektivní infrastrukturou a vysokým zdaněním. I přes druhou nejvyšší regionální vytíženost přepravních kapacit (cestující + cargo) jsou ekonomické výsledky evropských dopravců slabé. Čistý zisk za rok 2014 činil 2,7 miliardy USD, v roce 2015 má stoupnout na 4 miliardy USD. Zisk na cestujícího dosahuje pouze 4,27 USD a marže jen 1,8 procenta.
Tomáš Johánek