10. listopadu 2012
Nabídka služeb osobní letecké dopravy se stále více diferencuje. Souběžně s rozšiřováním záběru nízkonákladových dopravců a snižováním standardu klasických síťových leteckých společností se na druhém konci spektra zavádí přístup „only business“ a posiluje segment exkluzivních služeb soukromého letectví pro privátní sféru. Tomu se daří velmi dobře i na českém trhu: například největší evropský poskytovatel služeb privátního letectví NetJets Europe na něm loni vykázal nárůst výkonů o 15 procent.
NetJets Europe svým klientům nabízí možnost, aby si nekupovali celé vlastní letadlo, ale jen určitý menší vlastnický podíl, a dále hradili jen roční servisní poplatky. Ekonomičtější variantou je předplacená zákaznická karta na určitý počet letových hodin. „Po úvodním šoku od roku 2009 vidíme relativně stabilní trh, i když kvalitativně prochází jistými změnami,“ potvrdil na konci září v centrále společnosti v Lisabonu provozní ředitel NetJets Europe Mark Wilson. Mezi tyto změny zařadil mimo jiné právě rostoucí význam nových trhů ve východní části kontinentu.
Současně se podle Marka Wilsona trvale zvyšuje poptávka zákazníků po delších, často interkontinentálních letech a větších letadlech, která zvládnout doletět třeba do Jižní Afriky, Indie nebo Číny. Tomuto trendu NetJets Europe vychází vstříc tím, že do své flotily více než 130 letadel do konce roku zařadí nový model Global 6000 z produkce kanadského výrobce Bombardier, který jejím zákazníkům nabídne zatím největší kabinu a nejdelší dolet (třeba z Londýna až do Sao Paula). Novinka je součástí objednávky v hodnotě 6,7 miliardy USD (včetně opcí) z letošního března.
Za padesát letových hodin ročně (odpovídá podílu 1/16 letadla) nároční zákazníci v případě nového typu zaplatí od 3,1 milionu USD. Další dva letouny stejného typu by měla NetJets Europe převzít v polovině příštího roku a později plánuje i rozšíření flotily o ještě větší letadla Global 7000 a 8000.
Dynamický český trh
Praha je již dnes jedním z 25 nejvytíženějších dopravních uzlů, které společnosti zajišťují téměř dvě třetiny příjmů. A její pozice se dále posiluje: loni se letové aktivity NetJets Europe na českém trhu podle ředitele NetJets Europe pro střední Evropu Vadima Horisznyho zvýšily meziročně o 15 procent, letos zatím zhruba o dalších pět procent. Českou klientelu NetJets tvoří třicet zákazníků – spolumajitelů letadel. Z jedné čtvrtiny se jedná o firmy, z druhé jednotlivce a ze zbylých dvou čtvrtin o podnikatele. Dalších pět klientů zvolilo ekonomičtější, pokrizovou alternativu – předplacené karty se základní sazbou 143 tisíc € za 25 hodin letu s menším typem letadla. Vadim Horiszny plánuje, že do pěti let by se měl počet spolumajitelů zvýšit na 55. Celkem NetJets obsluhují jedenáct českých a moravských letišť, ale z 90 procent se jeho aktivity v České republice soustřeďují do Prahy. Nejčastěji se létá do Paříže, Ženevy a Moskvy.
Splní téměř každé přání
V segmentu soukromého letectví pro privátní sféru je vše podřízeno přání zákazníků, kteří často – a často i rádi – mění plány. Předvídavost a mimořádná pružnost jsou proto nezbytnou výbavou zaměstnanců lisabonského hlavního střediska NetJets, které zodpovídá za každý aspekt provozu. Rodilí mluvčí v zákaznickém call centru jsou připraveni splnit často i velmi neobvyklá a výstřední přání spolumajitelů letadel. Žádné kompromisy naopak NetJets neuzavírají v otázce bezpečnosti. Piloti společnosti (všichni mají nalétáno v průměru 2,5 milionu kilometrů a většina z nich má zkušenosti s vojenskými nebo obchodními letadly) absolvují ve vlastním školicím středisku nedaleko Lisabonu vedle speciálních tréninkových a bezpečnostních programů v průměru také 24 hodin létání na simulátoru ročně, o polovinu více, než je běžné u standardních leteckých společností. Nepřekvapí proto, že Net-Jets Europe jako první obchodní letecká společnost získala nejvyšší bezpečnostní akreditaci na světě – mezinárodní bezpečnostní certifikát IOSA (IATA Operational Safety
Audit). K image společnosti patří také razantní postup na poli udržitelné letecké dopravy. Její ekologická iniciativa Skutečný rozdíl (viz DN 35/12) zahrnuje kompenzační programy a investice do výzkumu a poradenství v oblasti udržitelného rozvoje.
Luboš Spálovský
Kořeny NetJets sahají do USA v polovině šedesátých let; v Evropě je dopravce zastoupen od roku 1996, kdy zřídil provozní centrálu v Lisabonu. NetJets Europe sází na mimořádně vysoký standard služeb pro zákazníky a model podílového vlastnictví, který na evropský trh zavedl jako první a stále v tomto segmentu zaujímá vůdčí postavení. Jeho zákazníci si nemusejí kupovat vlastní letadlo, ale jen podíl (minimálně 1/32), získávají tím ovšem plný přístup k celé flotile společnosti. V centru v Lisabonu pracuje přes 450 osob, celkem NetJets Europe zaměstnává kolem 1500 pracovníků včetně pilotů. V evropské flotile má přes 150 letadel čtyř různých výrobců od cessny nebo hawkera po sedm cestujících až po Dassault Falcon 7X a Gulfstream G550 pro 14 cestujících a denně odbavuje kolem 180 letů. Finančně za společností stojí americký investor Warren Buffet. Mezi třiceti českými zákazníky společnosti jsou například tenisté Petra Kvitová a Tomáš Berdych.