2. února 2016, čtk
Pražské letiště Václava Havla loni odbavilo 50 tisíc tun nákladu. Podobné množství, 50 900 tun, odbavilo letiště i v roce 2014. Letos pak vedení letiště očekává v souvislosti s navýšením přepravních kapacit společnosti UPS osmiprocentní růst. Minulý týden to oznámil předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.
Čistě nákladních cargo linek existuje na pražském letišti šest. Kromě zmíněné linky UPS z Kolína nad Rýnem, která je v provozu pětkrát týdně, jde o spojení do Dubaje a čínského Tchaj-peje, které dvakrát v týdnu provozuje China Airlines Cargo. Pětkrát v týdnu pak provozuje z pražského letiště nákladní linku Ukraine International Cargo do Kyjeva a belgického Lutychu. Čtyřikrát v týdnu pak létá do Paříže společnost FedEx. Další linkou je spojení firmy TNT do polských Katovic, které ale bylo na letošní zimu přerušené. Dohody na letní sezonu dosud nejsou finálně potvrzené, řekla mluvčí letiště Marika Janoušková.
Na rozdíl od přeprav cestujících se nákladní doprava na pražském letišti nevyvíjela během loňského roku příznivě. Zatímco cestujících do konce září loni meziročně přibylo o 6,8 procenta na více než devět milionů, nákladní doprava ve srovnání se třemi prvními kvartály roku 2014 klesla o 6,7 procenta na 35,3 tuny. V následujících měsících se pak meziroční propad v objemu přepravených tun nákladu podle statistik letiště neustále snižoval.
Pražské letiště chystá od 15. března opravu jedné z pojezdových drah sloužících pro přesun letadel k hlavní ranveji. Letadla proto budou moci používat při startu a přistání hlavní ranvej jen ve směru na Jeneč. Při nevyhovujících povětrnostních podmínkách nicméně bude muset být v provozu i vedlejší přistávací dráha, jejíž provoz hlukem obtěžuje obyvatele přilehlých pražských částí a Kladna. Plánované opravy potrvají do 10. června.
„Nutná rekonstrukce byla plánována s ohledem na to, aby změna provozu zasáhla okolí co možná nejméně. Obce a městské části, kterých se změna provozu týká, již byly o plánované rekonstrukci s předstihem informovány,“ uvedla Marika Janoušková. Letiště podle statistik proudění vzduchu očekává, že během tří měsíců oprav bude problematická vedlejší dráha v provozu zhruba 30 dní. Proudění vzduchu letiště sleduje kvůli vzlétajícím letadlům, obecně totiž platí, že je pro ně příznivější, mají-li vzlétat proti větru.
Spolu s opravou pojezdové dráhy uskuteční letiště rovněž pravidelnou údržbu hlavní přistávací dráhy, v rámci které bude letiště z ranveje odstraňovat nánosy gumy z pneumatik letadel. Tyto práce potrvají od 15. do 18. března a hlavní ranvej bude v tyto dny mimo provoz pouze přes den vždy do 18.00, aby v noci využití vedlejší přistávací dráhy nerušilo obyvatele hustě obydlené oblasti v ose dráhy. Údržbu hlavní dráhy provádí letiště dvakrát do roka. Poslední práce se uskutečnily na přelomu loňského září a října.
(čtk)