31. ledna 2023, lan
31.1. – Společnost Emirates uskutečnila první ukázkový let letounu Boeing 777-300ER, jehož jeden z motorů byl poháněn 100% palivem SAF (Sustainable Aviation Fuel). Let odstartoval z mezinárodního letiště v Dubaji a pod velením kapitána Faliho Vajifdara a kapitána Chálida Násira Akrama letěl více než hodinu nad dubajským pobřežím.
Demonstrační let s pohonem SAF má zvláštní význam v době, kdy Spojené arabské emiráty (SAE) vyhlašují rok 2023 „rokem udržitelnosti“. Tento rok bude podle aerolinek ukázkou odhodlání SAE hledat inovativní řešení výzev, jako je energetika, změna klimatu a další otázky související s udržitelností. Let podporuje společné úsilí průmyslu umožnit v budoucnu 100% létání s palivem SAF a přispět k dosažení cílů SAE v oblasti udržitelnosti.
Demonstrační let společnosti Emirates, první na Blízkém východě a v severní Africe, který je poháněn 100% SAF, podporuje širší úsilí o snížení emisí CO2 během životního cyklu. Lety také pomohou zdokonalit návod pro budoucí demonstrace SAF a podpoří budoucí certifikaci, kdy bude pro letadla schváleno 100% palivo SAF. V současné době je SAF schváleno pro použití ve všech letadlech, ale pouze v maximálně 50% směsi s konvenčním leteckým palivem.
Společnost Emirates spolupracovala s partnery GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste a Virent na nákupu a vývoji směsi SAF, která přesně kopíruje vlastnosti běžného leteckého paliva. U každého směsného poměru byla provedena řada měření chemických a fyzikálních vlastností paliva. Po mnoha laboratorních testech a přísných zkouškách dospěli k poměru směsi, který odrážel vlastnosti leteckého paliva. Směs se skládala z osmnácti tun SAF složeného z HEFA-SPK dodaného společností Neste (hydroxidované estery a mastné kyseliny a syntetický parafinický petrolej) a HDO-SAK od společnosti Virent (hydroxidovaný syntetický aromatický petrolej). Jeden motor GE90 byl tak zásobován 100% SAF a druhý konvenčním leteckým palivem.
(lan)
Foto: Emirates