17. února 2014
BRNO (17.2.) – Skupina STUDENT AGENCY prodala v loňském roce letenky za 2m4 miliardy Kč, což je meziročně o šest procent více. V České republice skupina za letenky utržila 2,15 miliardy Kč, meziročně tedy po pět procent více, zbytek připadnul prodejům na Slovensku. Informoval o tom mluvčí skupiny Aleš Ondrůj.
Podle údajů týkajících se celkového nárůstu trhu, který se loni zvětšil o dvě procenta, vykázala společnost STUDENT AGENCY, coby největší prodejce letenek v ČR více než dvojnásobně rychlejší růst. „Na tempu růstu prodeje letenek se neprojevilo ani listopadové oslabení koruny“, říká Věra Janičinová, obchodní ředitelka prodeje letenek holdingu STUDENT AGENCY. Další růst počtu prodaných letenek přijde podle jejích slov letos.
I v roce 2013 zůstaly hlavním produktem letenky tradičních síťových dopravců. Prodejci letenek zaznamenali nárůst ve všech segmentech – včetně mírného růstu poptávky ze strany korporátních zákazníků. Ti sice nevyužívají tolik cestování například první třídou či business jako v minulosti, ale na druhou stranu velkou odezvu u nich našly právě produkty tzv. vyšších ekonomických tříd – Economy Premium či nejrůznější akční nabídky dopravců na letenky do třídy Business.
„Přestože je stále vidět, že firmy šetří na služebním cestování, dá se říci, že po relativně hubenějších předchozích letech, je co se týče intenzity korporátní cestování zpět a například STUDENT AGENCY zaznamenalo v tomto segmentu tří procentní meziroční nárůst, i přesto, že trh celkově hlásí stagnaci.“ dodává Věra Janičinová.
Před rokem STUDENT AGENCY vedla na trh unikátní internetové řešení, které umožňuje na jednom místě si srovnat ceny letenek od tradičních i nízkonákladových dopravců a vyhovět tak všem skupinám cestujících – těm, kteří hledají nejlevnější letenku na trhu nebo třeba let se svým oblíbeným dopravcem apod. Nízkonákladových dopravců je v nabídce přibližně 50 od nejčastěji využívaných jako například EasyJet, Ryanair či Wizzair a také nízkonákladový dopravci v USA, Austrálii apod.)
V roce 2013 dále pokračoval trend přesunu nákupu letenek on-line přes internet, kdy si zákazník sám v pohodlí domova nebo kanceláře zvolí nejvýhodnější letenku, tu si sám zarezervuje i zaplatí a následně si vytiskne i palubní vstupenku, aniž by musel kamkoli chodit. Aktuální podíl internetových prodejů letenek na celkovém objemu činí více než 60 procent a je předpoklad, že tento podíl bude dále růst právě ve prospěch nákupu přes internet.
V roce 2013 nedošlo k nijak výrazné změně preferencí, co se týče poptávaných destinací. V Evropě je na vrcholu dlouhodobě Londýn, následovaný Paříží, Římem a Barcelonou; z dálkových destinací se pak mezi top destinace dají zařadit Bangkok, New York, Dubaj, Miami či Colombo na Srí Lance. Výraznému nárůstu se těšily již zmíněné lety do Tel Avivu, do Ruska, stejně jako rezervace do destinací v Jihoafrické republice. Ta se s meziročním nárůstem ve výši 13 procent dá označit za skokana prodejů letenek v roce 2013.