Cestující na letištích v roce 2014

Většina letišť zaznamenala loni nárůst počtu cestujících

Většina letišť zaznamenala loni nárůst počtu cestujících

Pražskému Letišti Václava Havla vloni přibylo cestujících. I přes odliv turistů z Ruska za celý rok 2014 odbavilo 11,15 milionu pasažérů, což bylo 1,6 procenta více než v roce 2013. Minulý týden to řekla mluvčí letiště Marika Janoušková. Vzrostl zejména počet cestujících, kteří v Praze nepřestupují, ale naopak zde svůj let začínají nebo končí. Jejich počet meziročně stoupl o 5,68 procenta. Nárůst hlásí i další česká letiště kromě karlovarského. Tomu ubyla zejména ruská klientela.

„Přibylo cestujících na pravidelných linkách, zvýšil se počet pasažérů z jiných států než z východních zemí. Důležitým faktorem bylo i intenzivní jednání s leteckými dopravci, z nichž někteří si v minulém roce vybrali Prahu jako jednu ze svých destinací, například Adria Airways, Air Transat, flydubai, Pegasus Airlines, Ryanair nebo Transavia France,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Českého Aeroholdingu.

Do Prahy létají větší stroje s více cestujícími

Ve srovnání roků 2013 a 2014 se počet destinací, do kterých je možné z pražského letiště letět pravidelnou přímou linkou, zvýšil o jednu na 118. Počet dopravců využívajících letiště vzrostl o dva na 54. Nejvíce cestujících směřovalo do Velké Británie a Německa, které z loňské druhé pozice odsunulo Rusko. To v letošních statistikách skončilo třetí následované Itálií a Francií. Loňský nárůst počtu cestujících představuje o desetinu procentního bodu vyšší meziroční přírůstek, než jaký letiště zaznamenalo mezi roky 2012 a 2013. I vloni přitom pokračoval trend růstu počtu přepravených cestujících při zmenšujícím se počtu takzvaných pohybů letadel. To znamená, že na pražské letiště létaly větší a více obsazené stroje. V průměru pražské letiště denně odbavilo na 344 vzletů a přistání a přes 30 tisíc pasažérů. Rekordním dnem byl loňský 17. srpen, kdy odletělo či přiletělo celkem 47 580 cestujících.

Ostrava hlásí nárůst o 15 procent

Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku loni přepravilo 297 691 cestujících, o 15 procent více než v roce 2013. Přibylo lidí na pravidelných i nepravidelných letech. Vyplývá to z údajů poskytnutých mluvčí letiště Michaelou Kubešovou. Počet cestujících je nejvyšší za posledních pět let. „Přiblížili jsme se statistikám roku 2009 (před hospodářskou krizí), kdy jsme překročili třísettisícovou hranici,“ uvedla Michaela Kubešová. Pravidelná doprava zahrnuje linky do Prahy, Londýna a Paříže a sezonní pravidelné charterové lety. Narůstající trend v počtu přepravených pasažérů zaznamenalo i brněnské letiště. Druhým největším letištěm v ČR loni prošlo 486 134 cestujících, zatímco o rok dříve to bylo 463 023. Před deseti lety, kdy se stalo letiště majetkem Jihomoravského kraje, to bylo za celý rok 171 tisíc cestujících – počet cestujících se tedy za tuto dobu téměř zčtyřnásobil. Výrazný nárůst zaznamenaly loni zejména charte-rové lety, na nichž bylo odbaveno 284 773 cestujících, což je o 15 procent více než v roce 2013 (246 735 pasažérů.) Pravidelné linky (Londýn-Stansted, Londýn-Luton, Eindhoven a Moskva-Vnukovo) využilo loni 201 tisíc cestujících. „Růst počtu přepravených osob, zavazadel i zboží v loňském roce je výsledkem naší snahy o dlouhodobý růst Letiště Brno. Chceme se rozvíjet a zkvalitňovalo služby zákazníkům,“ říká Tomáš Plaček, ředitel společnosti Letiště Brno.

Letišti Karlovy Vary v roce 2014 klesl počet cestujících o 19 procent. Vloni odbavilo 85 596 cestujících, zatímco v posledních letech pravidelně letištěm prošlo přes 100 tisíc lidí. Pokles způsobil úbytek ruských klientů, kteří tvoří drtivou část cestujících na karlovarském letišti. Přesto letiště očekává hrubý zisk kolem 5,5 milionu Kč. Informoval o tom mluvčí letiště Radek Zábranský. Z celkového počtu 85 596 cestujících bylo 81 914 těch, kteří na letišti svoji cestu začínali či končili. Zbytek byli cestující tranzitní. „Důvodem tohoto vývoje jsou dva známé faktory. Nejprve události kolem Krymu a následná ukrajinsko-ruská krize a poté propad ruské ekonomiky v důsledku poklesu cen ropy a sankcí vyhlášených Evropskou unií, který vyvrcholil prudkým oslabením rublu koncem roku 2014, kdy se jeho hodnota vůči české koruně propadla až o 52 procent ve srovnání se začátkem roku,“ uvedl Radek Zábranský.

Pokles výkonů na letišti byl zaznamenáván v průběhu celého roku 2014, ale v prvním pololetí byl způsoben hlavně tím, že ve stejném období roku 2013 byly oproti roku 2014 provozovány linky ČSA do Samary, Ural Airlines do Ťumeně a linka společnosti Rossiya do Petrohradu, jejichž provoz byl koncem prvního pololetí 2013 zastaven. Na celoročním poklesu měl konec těchto linek asi třetinový podíl.

(tj/čtk)

spinner