13. prosince 2010
Letiště Praha a skupina České aerolinie se spojí pod jedinou mateřskou společnost Český aeroholding, a. s. Projekt minulý týden na návrh ministerstva financí schválila vláda. Podle mluvčího ministerstva financí Ondřeje Jakoba je cílem spojení vznik kapitálově silného a stabilního subjektu.
Stát si od jeho vytvoření slibuje mimo jiné zvýšení hodnoty jednotlivých součástí holdingu. „Mateřská společnost bude kapitálově silnou entitou, která jednotlivé společnosti podpoří v restrukturalizaci a obnovování růstu, a která bude zároveň prosazovat úspěch celé skupiny,“ řekl Ondřej Jakob. Letiště i České aerolinie podle něj budou pracovat efektivněji, neboť mohou řadu činností sdílet.
K přechodu k holdingové struktuře bude docházet postupně v několika navazujících fázích. Celý proces by měl být dokončen nejpozději do konce roku 2012. V konečné podobě by měl mít celý holding sedm dceřiných společností a vlastní kapitál ve výši téměř 30 miliard Kč. Celý projekt je samofinancovaný, bez jakýchkoliv nároků na státní rozpočet.
„Rozhodnutí vlády vítám. Vytvořením holdingové struktury logicky pokračuje proces, který začal v rámci restrukturalizačního plánu Českých aerolinií minulý rok na podzim. Vedle stabilizace národního dopravce bude tento proces pokračovat i v dalším rozvoji letiště Praha-Ruzyně jako středoevropského dopravního uzlu,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva Letiště Praha a prezident a předseda představenstva Českých aerolinií Miroslav Dvořák.
Holding podle něj v neposlední řadě získá i výhodnější podmínky při zajišťování dlouhodobého financování celé skupiny i dceřiných společností. „Vznikne silný kapitálový subjekt, který bude lépe čelit světové konkurenci,“ zdůraznil Miroslav Dvořák.
Samostatná privatizace
Akciová společnost Český aeroholding jako mateřská firma vznikne ze zbytkového státního podniku Správa Letiště Praha. V prvním pololetí příštího roku do ní budou vloženy akcie Českých aerolinií a Letiště Praha. Jednotlivé sesterské společnosti pak budou zajišťovat pravidelnou leteckou dopravu, provozování letiště, pozemní odbavení, výcvik pilotů a stevardů, charterovou dopravu, správu majetku a údržbu letadel.
Nová společnost tak do značné míry převezme současné holdingové uspořádání, které během restrukturalizace přijaly České aerolinie. Vztahy jednotlivých dosavadních dceřiných společností se však narovnají. Jejich oddělení zároveň zajistí ochranu před přímým negativním vlivem případných potíží jedné z nich na ostatní. Ziskovou údržbu letadel tak například nebude tížit nejasná budoucnost vlastních ČSA. Podle zadání akcionáře bude každá součást holdingu v každém okamžiku samostatně privatizovatelná, dodal Miroslav Dvořák. Proces privatizace ČSA by měl být znovu zahájen nejpozději do roku 2015, do roku 2012 by ztrátová společnost měla stabilizovat své hospodaření.
Do nové kapitoly vzájemných vztahů Letiště Praha a České aerolinie vstupují s 6200 zaměstnanci.
Od vlastního spojení Miroslav Dvořák neočekává výraznou úsporu pracovních sil, spíše jen dílčí optimalizaci na úrovni managementu nebo v několika oblastech, v nichž se činnost jednotlivých členů holdingu dosud překrývala. Zaměstnanci obou podniků se k záměru nemohli s předstihem vyjádřit; o přijetí vládního usnesení se dozvěděli až ze sdělovacích prostředků. Management jim nyní cíle spojení objasňuje.
Synergické efekty
Národní dopravce se na výkonech letiště podílí 45 procenty a dodává mu plných 90 procent tranzitních cestujících. Infrastrukturu letiště (například stání letadel a nástupní mosty) využívají České aerolinie dokonce z více než poloviny. Nový holding by měl těžit ze synergií díky sdílení služeb například v oblasti informačních technologií, lidských zdrojů, call centra, účetnictví, nákupu zboží a služeb, odbavování letadel a cestujících. Přínos synergických efektů jen v oblasti společného postupu při pořizování a správě informačních technologií Miroslav Dvořák odhadl na stovky milionů Kč ročně.
Konkurenční Travel Servis je znepokojen Miroslav Dvořák odmítl, že by letiště v nové podobě mohlo poskytovat Českým aeroliniím ekonomické výhody, například snižovat poplatky, prodlužovat splatnost faktur nebo sdílet citlivé informace. Právě tuhle možnost nejvíce kritizují konkurenční dopravci v čele se společností Travel Servis, která dokonce zvažuje podání podnětu k Evropské komisi.
Miroslav Dvořák odmítl i možnost, že by se z prostředků ziskového letiště mohla splatit loňská státní podpora pro ČSA ve výši 2,5 miliardy Kč, pokud ji Evropská komise označí za nedovolenou.
Úplné propojení letiště a leteckého dopravce je v Evropě i ve světě ojedinělé. „Zkusme být trochu kreativní a být v něčem lídrem,“ komentoval to Miroslav Dvořák. Plán podle ministerstva financí vyhovuje českému i evropskému soutěžnímu právu, ale podléhá ještě schválení ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
(spa/čtk)