20. ledna 2016
20.1. - Celkový počet pohybů letadel ve vzdušném prostoru České republiky za rok 2015 činí 782 551, což představuje ve srovnání s rokem 2014 meziroční nárůst o 7,8 procenta (725 839). Informovalo o tom Řízení letového provozu (ŘLP). Podle leteckých dispečerů vzrostl i počet startů a přistání na největším tuzemském letišti, Letišti Václava Havla Praha o 3,1 procenta.
„I přes historicky nejvyšší objem letového provozu v českém vzdušném prostoru nedošlo v roce 2015 k žádné události, která by znamenala ohrožení bezpečnosti. Současně jsme naše služby poskytovali v požadované kapacitě a naši zákazníci tak nezaznamenali v českém vzdušném prostoru prakticky žádné zpoždění,“ komentoval provozní výsledky generální ředitel ŘLP ČR Jan Klas.
Právě hodnoty průměrného zpoždění na jeden provedený let, jako důležitý indikátor kvality a kapacity poskytovaných služeb, dosáhly minimálních hodnot (0,01 minuty na provedený let). ŘLP ČR se tak pohybuje výrazně pod úrovní 0,15 minuty na provedený let, což je doporučená hodnota stanovená pro český vzdušný prostor Evropskou organizací pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL).
Z hlediska ekonomického je klíčová skutečnost, že v meziročním srovnání dochází v českém vzdušném prostoru k dynamickému nárůstu tzv. přeletových jednotek o šest procent. Dochází tedy jak k nárůstu počtu proletěných kilometrů (využívání delších letových tratí) tak i ke zvyšování maximální vzletové hmotnosti letadel, které se na českém nebi objevují. Největším zákazníkem podniku je i nadále Lufthansa, následuje společnost Emirates a Turkish Airlines.
Společným jmenovatelem zájmu leteckých dopravců o český vzdušný prostor je tak bezpečnost, požadovaná kapacita a zákaznicky nastavená cenová politika (ŘLP ČR od roku 2009 nezvýšil ceny za svoje služby). Letečtí dopravci současně ocenili i zavedení tzv. konceptu volných tratí (Free Route Airspace) v českém vzdušném prostoru v únoru loňského roku. Tento progresivní koncept významně zvyšuje možnost plánování a využívání optimálních letových tratí z pohledu leteckých dopravců, což se významně projevuje v úspoře nákladů za palivo.
Nárůst provozu v letní sezoně byl typický i pro Letiště Václava Havla Praha. Celkový počet pohybů (startů a přistání) činil 127 831 a bylo tak zaznamenáno meziroční zvýšení o 3,1 procenta. I v případě letištního provozu se tato skutečnost velice příznivě promítla do ekonomického měřítka. S ohledem na maximální vzletovou hmotnost nasazovaných letounů a frekvenci letů z a do Prahy došlo k nárůstu fakturovaných přibližovacích jednotek meziročně o čtyři procenta.
(tj)