Německo

Zákaz nočních letů ve Frankfurtu podváže další rozvoj

Zákaz nočních letů ve Frankfurtu podváže další rozvoj

Obor nákladní letecké dopravy si loni v Německu připomněl sté výročí prvního letu. Tváří v tvář úplnému zákazu nočních letů v – s odstupem nejdůležitější – německé křižovatce letecké dopravy na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, který minulý týden potvrdil německý Spolkový správní soud v Lipsku, na začátku druhého století existence zřejmě nebude mít ideální podmínky pro další rozvoj.

Vlajkovému německému nákladnímu dopravci Lufthanse Cargo podle jejího ředitele Karla Ulricha Garnadta zákaz způsobí roční snížení hospodářského výsledku kolem 40 milionů €. To pro nás není zanedbatelná částka, negativně se podepíše na našich investicích, tedy i na možnostech dalšího rozvoje společnosti, uvedl Karl Ulrich Garnadt na výroční tiskové konferenci německé letecké nákladní společnosti v druhé polovině března ve Frankfurtu nad Mohanem.

Frankfurt je ústředním bodem sítě osobních i nákladních linek a náhradní kamionové dopravy. Noční spoje mají charakter expresních služeb a jsou vynuceny vysokou poptávkou v tomto pro Lufthansu Cargo vysoce ziskovém segmentu. Přesunout se z Frankfurtu bohužel nikam jinam nemůžeme, zdůraznil Karl Ulrich Garnadt.

Loni se ziskem

Loni německý nákladní letecký dopravce i přes ztrátu čínské dceřiné společnosti Jade Cargo, propad na důležitém čínském a indickém trhu, výpadek způsobený havárií v japonské Fukušimě a uzavření Frankfurtu nad Mohanem pro noční lety v závěru loňského roku vytvořil s 249 miliony € druhý nejvyšší provozní zisk v celé své historii. Jeho obrat se meziročně zvýšil o 5,3 procenta na 2,9 miliardy €, do značné míry díky oživení poptávky na americkém trhu. Za hlavní klíč k úspěchu Karel Ulrich Garnadt označil nákladovou disciplínu, širokou nabídku produktů a efektivní a pružné řízení kapacit. Výsledkem byla provozní marže přes osm procent.

Jinak pozitivní prognóza

I když v prvních měsících letošního roku musela Lufthansa Cargo opět omezovat kapacity, pro zbytek roku Karl Ulrich Garnadt očekává – především díky pozitivnímu vlivu amerického trhu – zvyšování poptávky po službách letecké nákladní dopravy. Údaje o vývoji poptávky po námořní dopravě podle něj naznačují i postupné zlepšování v asijské relaci.

Důsledky zákazu nočních letů i zavedení systému emisních povolenek, který Karl Ulrich Garnadt rovněž podrobil kritice, by mohlo částečně zmírnit zavádění úsporného programu SCORE, na nějž se celý německý koncern právě připravuje.

Garnadt: Zbavíme se podílu v Jade Cargo

Ztráty by mělo omezit i rozhodnutí, že se Lufthansa Cargo se při nejbližší možné příležitosti definitivně zbaví svého čtvrtinového podílu v problémovém společném čínském nákladním dopravci Jade Cargo. „Jakmile od úřadů získáme potřebná povolení, hodláme se našeho podílu hned zbavit,“ potvrdil Karl Ulrich Garnadt na tiskové konferenci.

Loňskou, jinak úspěšnou bilanci Lufthansy Cargo čínské joint venture zatížilo ztrátou ve výši 16 milionů € (400 milionů Kč). V lednu musel ztrátový dopravce, na němž se vedle Lufthansy Cargo podílejí i čínské Shenzen Airlines (51 procent) a Německá rozvojová banka (24 procent), dokonce úplně zastavit lety. Na konci února pak uzavřel dohodu o vstupu čínské dopravní skupiny UniTop a nyní již údajně plánuje obnovení provozu.

(spa)

spinner