26. února 2004
Boom čínského exportu plně vytížil přepravní kapacity lodí kontejnerových rejdařství, což vedlo ke zvyšování tarifů u spojů do Evropy. Příznivé podmínky čínského trhu by měly i v příštích letech do země lákat další nové firmy.
Novou službu „Kolem světa“ nabízí od února rejdařství Norasia (dceřiná společnost chilské CSAV) ve spolupráci s hongkongskou Gold Star Line a čínskou CSCL (China Shipping Container Lines). Podle vedení Norasia partneři na službu nasadí dvanáct plavidel o kapacitě 3000 TEU.
Plánovaná trasa povede ze Šanghaje přes přístavby Ningbo, Xiamen, Šen-žen, Singapur, Port Kelang, Dubaj, Mundra, Nava Sheva, Titicorin, Colombo, Damieta, Felixstowe, Rotterdam, Hamburk, Port Elizabeth, Newport News, Charleston a Kingston do Los Angeles a zpět do Šanghaje.
Provoz z Asie do Evropy vzrostl o pětinu
Na trh vstupují společně také singapurské rejdařství Pacific International Lines (PIL) a tchajwanské Wan Hai Lines (WHL), které zahájí letos v dubnu novou pravidelnou kontejnerovou službu z Číny do severozápadní Evropy. První loď vypluje 23. dubna ze Šanghaje a přes Ningbo, Hongkong, Še-kou, Singapur a Port Kelang dorazí do Evropy, kde bude najíždět přístavy Rotterdam, Hamburk a Antverpy. Oba spolupracující rejdaři službu obsadí čtyřmi loděmi. Jak WHL, tak i PIL mají dostatek zkušeností s vnitročínským kontejnerovým provozem. Wan Hai provozuje také spoje z Číny do Severní Ameriky, PIL obsluhuje rovněž Austrálii/Nový Zéland a dále východní, jižní a západní Afriku.
Kontejnerový provoz z Asie do Evropy loni vzrostl o 20 procent. Podle údajů dálnovýchodní námořní konference FEFC (Far Eastern Freight Conference) bylo za prvních devět měsíců loňského roku přepraveno západním směrem 2,51 miliónu TEU, o 20,2 procenta více než ve stejném období roku 2002. Z evropských přístavů směřovalo do Asie o 4,3 procenta více kontejnerů – 1,47 miliónu TEU.
Hnacím motorem tohoto nárůstu je podle statistik jednoznačně čínský vývoz. Přístavy „Říše středu“ vypravily téměř 1,13 miliónu TEU, o 45,4 procenta více než za první tři čtvrtletí roku 2002. Nárůst vykazují rovněž zásilky z Hongkongu (nárůst o 3,9 procenta na 319 tisíc TEU), Jižní Koreje (nárůst o 4,9 procenta na 11 600 TEU) a Tchaj-wanu (nárůst o 8 procent na 110 tisíc TEU). Klesající tendenci má naopak japonský export, který zaznamenal pokles o 4,3 procenta na 264 tisíc TEU.
Nejvýznamnější zákazník
Nárůst přasahující deset procent podle statistik FEFC hlásí také jihovýchodní Asie. Thajské přístavy naložily 133 tisíc TEU (nárůst o 11 procent), vietnamské 115 tisíc TEU (nárůst o 16 procent) a filipínské 27 tisíc TEU (nárůst o 19,3 procenta).
Čína má ovšem „na svědomí“ nejen zvyšující se počet zásilek směřujících z Asie do Evropy, ale i zásilek v opačném směru: za prvních devět měsíců loňského roku vyložily čínské přístavy z lodí z Evropy 33 tisíc TEU, o 26,9 procenta více než ve stejném odbobí roku 2002. Čína se tak stala pro starý kontinent nejvýznamnějším zákazníkem, protože do Japonska směřovalo při meziročním nárůstu 5,4 procenta „pouze“ 346 tisíc TEU.
Nevyváženost obchodní výměny mezi Evropou a Asií se projevila na poklesu objemu přepravy z evropských přístavů do Hongkongu (pokles o 2,5 procenta na 132 tisíc TEU), do Jižní Koreje (pokles o 10,4 procenta na 132 tisíc TEU) a na Tchaj-wan (pokles o 12,1 procenta na 105 tisíc TEU). A