Evropa/Asie

CMA CGM nasadí na čínské spoje dvacet nových plavidel

Francouzské rejdařství CMA CGM zareagovalo na bouřlivý rozvoj obchodu s Čínou ambiciózním programem výstavby nových lodí. Do roku 2007 uvede do provozu více než dvě desítky nových kontejnerových plavidel. Intenzivní zájem o čínský trh se podniku vyplatil již v loňském roce, kdy se mu podařilo zvýšit obrat o 20 procent na 3,023 miliardy €. Čistý zisk vzrostl dokonce čtyřnásobně na 202 milionů €, uvedl na počátku června na výroční tiskové konferenci v Paříži prezident CMA CGM Jacques Saadé.

Páté největší kontejnerové rejdařství světa loni přepravilo 2,866 milionu TEU, o 13 procent více než v roce 2002. Počet zaměstnanců CMA CGM se zvýšil na 6250, z toho 2590 pracovalo ve Francii a francouzských zámořských departmentech a teritoriích. Na obratu rejdařství se plnými 32 procenty podílely obchody s Čínou. „Na čínských spojích byla plavidla plně vytížena. Díky tomu bylo možné zvýšit přepravní tarify,“ řekl Jacques Saadé. Podnik působí na čínském trhu již od roku 1994 a provozuje na něm 40 vlastních zastoupení, v nichž pracuje 725 zaměstnanců. V současné době nabízí 22 pravidelných týdenních spojů s Čínou.

Do stavby nových lodí rejdařství investuje 1,5 miliardy €. Z 21 lodí bude 20 nasazeno na dálnovýchodních spojích; šestnáct jednotek popluje pod francouzskou vlajkou. Objednávka zahrnuje devět kontejnerových lodí po 8100 TEU, osm po 5700 TEU a čtyři po 5100 TEU. Francouzi již v letech 2001 až 2003 rozšířili flotilu z 97 (z nichž bylo 25 vlastních) na 157 lodí (z toho 31 vlastních). Přepravní kapacita vzrostla ze 203 tisíc TEU na 320 tisíc TEU. Do roku 2007 by se měla dále zvýšit na 537 tisíc TEU.

Jacques Saadé předpokládá, že i v letošním obchodním roce CMA CGM čeká podobný nárůst jako loni. Jeho pozici by měly posílit nové pravidelné spoje mezi východním

Středomořím a Tuniskem, Jižní Koreou a Ruskem s napojením na Transsibiřskou magistrálu, mezi severozápadní Evropou a Kanadou, mezi východním pobřežím USA a Čínou a mezi západním pobřežím USA a Jižní Amerikou.

Rejdařství CMA CGM hodlá po-dle Jacquese Saadého investovat do vlastních kontejnerových terminálů především v Asii, aby získalo větší nezávislost. Posílí rovněž zájem o pozemní a vnitrozemskou vodní dopravu.

V roce 2001 rejdařství založilo dceřinou společnost Rail Link pro železniční dopravu z/do námořních kontejnerových terminálů. Její obrat loni vzrostl na šest milionů €; počet přepravených kontejnerů se zdvojnásobil na přibližně 30 tisíc TEU.

V letošním roce zaměřuje Rail Link svou činnost na Německo, střední a východní Evropu a Rusko (zvláště na Transsibiřskou magistrálu). Jacques Saadé uvedl, že v plánu má také zavedení nových pravidelných železničních spojů mezi Hamburkem, Dunquerquem a Marseille.

n

www.cma-cgm.com

spinner