Gdaňsk

Gdaňský přístav je novou železniční branou do střední a východní Evropy

Gdaňský přístav je novou železniční branou do střední a
východní Evropy

Železniční doprava v Polsku, stejně jako v jiných evropských zemích, začíná nabývat čím dál většího významu, zejména v kontextu intermodální přepravy. Polsko si z hlediska železniční přepravy zboží stále drží mezi unijními státy druhé místo po Německu. Obraz stavu dopravní infrastruktury pro tento dopravní prostředek v Polsku dostává s každým dnem novou podobu. Jedním z takových příkladů je příjezdová železniční infrastruktura do Gdaňského přístavu.

Gdaňský přístav je jedním z nejdůležitějších logistických uzlů v Polsku, kterým se ročně přepraví miliony tun nákladů právě po kolejích. Asi 20 procent objemu zboží překládaného ročně v přístavu se přepravuje po železnici. Pokud zase vezmeme v úvahu nejdynamičtěji se rozvíjející trh v současnosti – kontejnerový trh, pak se v Gdaňském přístavu více než 30 procent kontejnerizovaných zásilek přepravuje právě tímto dopravním prostředkem. S uvážením toho, že v dalším desetiletí se dá předpokládat v Gdaňsku ztrojnásobení objemu zboží, včetně nejvyššího stupně paletizace zboží, byla nutná modernizace železniční infrastruktury přivádějící dopravu do přístavu, zejména do jeho pravobřežní části.

Před lety oznámená investice ohledně modernizace železniční tratě č. 226 společně s výstavbou nového železničního mostu nad Mrtvou Vislou je záměrem, který nyní již dostává reálnou podobu. Realizovaný projekt s hodnotou 123 milionů € doplňuje železniční trať E65, která vede z Gdaňského přístavu do vnitrozemí. Zahrnuje celkem 12kilometrový úsek železničního spojení, na kterém se modernizuje až 24 inženýrských objektů, včetně 10 mostů, čtyř viaduktů a 10 propustků. Největším z objektů je most nad Mrtvou Vislou, k jehož postavení bylo spotřebováno asi dva tisíce tun oceli a betonu.

Bude stát devět milionů € a zvýší propustnost železničních tratí do pravobřežní části přístavu až šestinásobně. Mohutná ocelová konstrukce se bude nacházet osm metrů nad hladinou vody, tedy na stejné úrovni jako před několika lety postavený silniční zavěšený most, který spojuje přístav se sítí státních silnic a dálnicí A1. Světlý prostor pod mostem vyšší o téměř tři metry a odlišná konstrukce si nevynucují osazení podpěrných pilířů ve světlé výšce vody (na rozdíl od současného železničního mostu), což je řešení, o které přístav usiloval mnoho let. Zlepšení plavebních podmínek na tomto úseku řeky, tedy pětinásobné rozšíření vodní cesty právě díky moderním inženýrským řešením, je v delším časovém výhledu velmi důležitou zprávou z hlediska případného budoucího rozvoje vnitrozemské plavby v Gdaňském přístavu.

Avšak investice není jen železniční most. V projektu bylo zohledněno také 12 kilometrů modernizované tratě a stejně dlouhého nového trakčního vedení. Navíc záměr bude také obsahovat použití moderních technologií tlumení vibrací tak, aby investice splňovala ekologické standardy životního prostředí. Ve druhé etapě záměru budou vyprojektována a vyrobena speciální zařízení pro řízení železničního provozu a železniční telekomunikace. Jednou větou: Již brzy se Gdaňský přístav stane nejen námořní, ale také železniční branou pro střední a východní Evropu. Do konce tohoto roku na trati bude zprovozněna jedna kolej s dovolenou rychlostí 100 km/h. Společně s jejím zprovozněním budou zahájeny práce na realizaci souběžné koleje, jejíž zprovoznění bylo naplánováno na srpen příštího roku, což se ideálně spojí s ukončením mj. aktuálně probíhající investice rozšíření kontejnerového terminálu DCT Gdaňsk a dokončením výstavby ropného terminálu společnosti PERN.

(PR)

spinner