8. ledna 2009
Celkový pokles sazeb v kontejnerové námořní dopravě z Asie do Evropy a Severní Ameriky zatím výrazně nezasáhl do výsledků hospodaření rejdařství Hapag-Lloyd a Maersk Line. Oběma koncernům se podařilo ztráty kompenzovat větší aktivitou na lukrativnějších trzích.
Německý Hapag-Lloyd na rozdíl od většiny konkurentů v prvních třech čtvrtletích loňského roku vydělal dokonce více než v prvních devíti měsících roku 2007. Jeho bilanci v polovině listopadu zveřejnil původní majitel, koncern TUI. Zisk EBIT se s 219 miliony € meziročně zvýšil o 143 milionů €. Za zvýšením stál nárůst objemu přepravených kontejnerů z 3,4 na 4,3 milionu TEU a také to, že se rejdařství podařilo zvýšit tarify o 14,4 procenta na 1581 USD/TEU. Jeho obrat se díky tomu zvýšil o 3,9 procenta na 4,63 miliardy €.
Nadprůměrného zvýšení sazeb Hapag-Lloyd docílil u přeprav s Dálným východem (+23,4 procenta na 1632 USD/TEU), kam objem přepraveného zboží stagnoval na 1,05 milionu TEU. Vyšší přepravní výkony vykázalo německé rejdařství u spojů do Asie a Austrálie (+12,5 procenta), Latinské Ameriky (+8,9 procenta) a u transpacifických spojů (+7 procent). Méně kontejnerů (1,06 milionu TEU, –3,5 procenta) naopak přepravilo mezi Evropou a Severní Amerikou, která je pro ně druhým nejvýznamnějším trhem.
Zisk EBITDA Hapag-Lloyd se v prvních třech čtvrtletích roku snížil o 21 milionů na 86 milionů €, ačkoli tarify i objemy zboží rostly. Počet přepravených kontejnerů vzrostl o šest procent na 1,48 milionu TEU a přepravní tarify o 12,9 procenta na průměrnou hodnotu 1478 USD/TEU.
Riziko pro celý loňský rok představovaly dosud obtížně odhadnutelné dopady celosvětové finanční krize. Dalšími proměnnými jsou ceny pohonných hmot a kurz USD. Hapag-Lloyd nicméně i přes „krajně problematické podmínky na trhu“ očekává za uplynulý rok výrazné zvýšení zisku.
Maersk Line táhl provoz v severním Atlantiku
V případě dánského rejdařství Maersk Line byly spolehlivým tahounem spoje v severním Atlantiku (nárůst objemu o 19 procent) a s Afrikou (plus dvacet procent). Počet přepravených kontejnerů na spojích mezi Evropou a Dálným východem naopak stagnoval na úrovni 3,6 milionu TEU. Celkové přepravní výkony rejdaře (včetně jeho dceřiného rejdařství Safmarine) v prvních devíti měsících loňského roku vzrostly o pět procent na 5,3 milionu TEU, tarify byly v průměru o jedenáct procent vyšší.
Na rozdíl od německého konkurenta Hapag-Lloyd však dánskému rejdaři vyšší obrat nepřinesl vyšší zisk: provozní ztráta Maersk Line za prvních devět měsíců vzrostla z 57 na 64 milionů USD. Na hospodaření se totiž projevil restrukturalizační program Streamline, který je zatížil částkou 192 milionů USD. Na příjmové straně proti tomu stál výnos z prodeje lodí ve výši 348 milionů USD. Kontejnerová divize přispěla k hospodářskému výsledku koncernu ziskem 92 milionů USD.
n