24. listopadu 2005
O aktuálních problémech námořní dopravy jednal na konci října
Námořní klub při Svazu spedice a logistiky ČR (SSL). Mezi účastníky
zasedání byli představitelé námořní spedice, rejdařů, zastoupení
přístavů a námořních agentur. Po skončení zasedání jsme položili
několik otázek předsedovi klubu Ing. Jiřímu Šťastnému. „Jak hodnotíte
současnou situaci v námořním sektoru?“ „V současné době jsme
svědky přetrvávajícího boomu v kontejnerové přepravě, kterou velice
zaměstnává hlavně čínský export. Poté, co došlo k přeplnění
námořních přístavů na západním pobřeží USA kontejnery, se problém
začal dotýkat také Evropy a dalších přístavů ve světě. Kupříkladu
překlad kontejnerů ve velkých přístavech při Severním moři rostl ve
druhém čtvrtletí letošního roku stále stejně vysokým tempem.
S výjimkou Antverp šlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku
vesměs o dvouciferný nárůst. Na špici byl Rotterdam s 2,23 milionu TEU
(+19,3 %), následován Hamburkem s 1,83 milionu TEU (+12,9 %) a brémskými
přístavy s 0,89 milionu TEU (+14,5 %). Vážným problémem je především
nedostatečná kapacita dopravního napojení přístavů na vnitrozemí.“ Do
dvou let lze očekávat nasazení několika prvních obřích plavidel
o kapacitě 12 tisíc TEU „Jaký je poslední trend ve stavbě
kontejnerových lodí?“ „Na zasedání klubu jsme hovořili o tom, že do
dvou let lze očekávat nasazení několika prvních obřích plavidel
o kapacitě 12 tisíc TEU. Do konce roku 2008 má být na celém světě asi
140 lodí o kapacitě přes 7500 TEU. Pro přístavy je pochopitelně
oříškem jejich velmi rychlé vyložení a naložení. Ne všichni
odesílatelé zboží jsou z tohoto vývoje nadšeni. Ne všechny přístavy
budou moci největší plavidla přijímat s ohledem na jejich ponor. Bude
proto nutné více zapojovat ,feederovou‘ plavbu k návozu a rozvozu
kontejnerů do dalších přístavů.“ „Jaký je vývoj cen?“ „Liniová
rejdařství mají v souvislosti s růstem nákladů tendenci zvyšovat ceny,
ovšem situace se liší relace od relace. Po silném nárůstu obratu
v loňském roce je nyní snaha sazby v přepravě kontejnerů v některých
relacích zvyšovat v několika kolech. Far Eastern Freight Conference (FEFC)
jako důležitý kartelový svazek rej- dařů v relaci Evropa – Dálný
východ například hodlá zvyšovat sazby Asie – Evropa ve čtyřech
krocích po 200 USD za TEU. Za zásilky z Japonska bude žádat navíc
300 USD za TEU. I když v protisměru je obrat výrazně nižší, má se
i v něm dát cenový šroub do pohybu. Změny sazeb byly plánovány
k 1. únoru, 1. dubnu, 1. červnu a 1. říjnu. Čínský export po moři
loni vzrostl o 18 procent a podobný růst se očekává i letos. Začínají
se již objevovat potíže s kapacitami na zvládnutí takového objemu. Volná
charterová plavidla jsou již nedostatkovým zbožím, a proto se očekává
nárůst charterových sazeb až o padesát procent.“ „Ve všech oborech
dopravy se dostala do popředí zájmu ochrana před terorismem; jaká je
v tomto ohledu situace v námořním sektoru?“ „Námořní klub věnuje
tomuto tématu stálou pozornost. Z těchto důvodů bylo nedávno zavedeno
předhlašování námořních zásilek celním orgánům v USA,
v přístavech se postupuje podle bezpečnostního kodexu ISPS. Jak nás
informoval výkonný ředitel SSL Jiří Kladiva, právě v době zasedání
Námořního klubu probíhala v Londýně diplomatická konference pod
patronací Mezinárodní námořní organizace (IMO), která se zabývala
i protiteroristickými dodatky k mezinárodní úmluvě SUA –
O potlačování nezákonných aktů vůči bezpečnosti námořní dopravy.
Zostřit se má také severoamerická iniciativa C-TPAT (Customs – Trade
Partnership) pro importéry. Jestliže dosud šlo o dobrovolný závazek
respektovat předepsaný bezpečnostní režim, nově má jít o povinnost.“
„Příprava nové mezinárodní úmluvy o odpovědnosti v námořní
dopravě se nachází již v pokročilé fázi; věnoval se Námořní klub
i této problematice?“ „Je pravda, že v rámci OSN a její
obchodněprávní komise UNCITRAL
se na této věci, které se zatím raději z opatrnosti říká ,nástroj‘,
pracuje. V Námořním klubu jsme se této záležitosti věnovali velmi
podrobně na našem jarním setkání. Na podzimním zasedání jsme si
ujasnili, které problémy je ještě třeba vyřešit. Příslušná pracovní
skupina by měla dílo dokončit do konce příštího roku, komise by je pak
dostala k posouzení a schválení počátkem roku 2007. Liniová rejdařství
mají v souvislosti s růstem nákladů tendenci zvyšovat ceny
Nástroj bude mít multimodální charakter, protože bude fungovat v režimu
,z domu do domu‘, nikoliv jen ,z přístavu do přístavu‘. Je však
otázkou, jaký bude jeho další osud. V případě mezinárodních konvencí
se totiž svolává mezinárodní vládní konference, na níž příslušnou
konvenci zainteresované země podepíší a poté následuje ještě ratifikace
v parlamentech těchto zemí. To ovšem může být běh na velmi dlouhou
trať.“ Petr Jechort