30. července 2012
Nový německý hlubokovodní kontejnerový přístav JadeWeserPort ve Wilhelmshavenu nebude s definitivní platností otevřen podle plánu v srpnu, ale nejdříve až ke konci září. V červnu se na tom dohodli zástupci zemských vlád Dolního Saska a Brém, které drží v realizační společnosti přístavu podíly 51 a 49 procent.
Podmínkou pro zahájení provozu je, že stavební firmy uvedou do pořádku více než 200 poškozených míst v nábřežní zdi, a to nejpozději do konce července. Ve společném prohlášení to po schůzce uvedli premiér zemské vlády Dolního Saska David McAllister a brémský starosta Jens Böhrensen.
Nový termín dokončení by měli stavitelé dodržet. Práce na nábřeží běží dále, zatím se firmám podařilo stabilizovat více než tisíc z celkové délky 1750 metrů nábřežní zdi. Teprve až tuto práci dokončí, bude moci provozovatel kontejnerového terminálu, společnost Eurogate, zahájit testování překladu kontejnerů portálovými jeřáby a zjistit funkčnost IT systémů a logistických provozů. Zatím může provoz zkoušet pouze na 400 metrech.
Skupina Eurogate posun termínu uvedení přístavu JadeWeserPort do provozu nijak nekomentovala. Zadavatelé stavby odmítají nést vícenáklady spojené s odsunutím data spuštění ostrého provozu přístavu a budou kompenzaci požadovat po stavebním konsorciu.
Hamburk se nové konkurence nebojí
Nový JadeWeserPort ve Wilhelmshavenu se stane přímou konkurencí nejvýkonnějšího německého námořního přístavu – Hamburku. Ve městě na Labi ovšem žádné velké obavy nepanují. JadeWeserPort sice může zájemcům o přístavní plochy nabídnout dostatek volného prostoru, což bývá v Hamburku často spojeno s obtížemi, ale jeho slabou stránkou je zase to, že železniční trať do Oldenburgu bude elektrifikována nejdříve v roce 2014. Naopak Hamburk může nabídnout osvědčenou síť železničních spojů s vnitrozemím.
Jan Ninnemann z poradenské společnosti Hanseatic Transport Consultancy za další slabinu Wilhelmshavenu považuje nedostatečně rozvinutou síť feederových spojů. Hamburk naproti tomu odbavuje každý týden 154 feederových spojů. Další plusové body může Hamburk získat po prohloubení Labe. Podle Jana Ninnemanna pak budou moci do Hamburku vplouvat i obří kontejnerové lodě s kapacitou až 18 tisíc TEU, které hodlá na trasách mezi Evropou a Asií nasadit rejdařství Maersk.
Aby se však mohl Wilhelmshaven vůbec pustit do přímého konkurenčního boje s Hamburkem, musí nejprve JadeWeserPort zahájit pravidelný provoz.
n