Belgie

Každá druhá tuna zboží se nakládá na spoje příbřežní námořní dopravy

Příbřežní doprava získává pro vlámské námořní přístavy stále větší význam. Antverpy, Zeebrugge, Gent a Ostende v prvním pololetí letošního roku společně odbavily kolem 53 milionů tun zboží pro plavidla příbřežních spojů, o téměř 1,3 milionu tun více než ve stejném období loňského roku. Na konci srpna to oznámila vlámská agentura na podporu pří-břežní plavby.

Celkový objem překladu čtyř přístavů dosáhl za prvních šest měsíců 106,7 milionu tun, takže každá druhá přeložená tuna zboží připadla právě na příbřežní dopravu.

Mezi přístavy však panují značné rozdíly. V Antverpách jednoznačně vede překlad kontejnerizovaného zboží z a do zámoří. Na příbřežní plavbu připadlo pouze 39 procent z celkem 75,6 milionu tun. Ve druhém největším vlámském přístavu Zeebrugge je poměr opačný: z celkového objemu překladu 12,2 milionu tun patřilo 77,2 procenta příbřežním spojům. V Gentu bylo v prvním pololetí přeloženo 11,6 milionu tun, z toho 42,4 procenta pro příbřežní plavbu. Nejmenší ze čtveřice vlámských přístavů, Ostende, je zaměřen téměř výhradně na odbavení příbřežních plavidel: z 3,6 milionu přeložených tun zboží obstaral plných 99,5 procenta. Důvod je jasný – Ostende je přístav specializovaný na trajektové spoje, které patří mezi příbřežní provoz.

Vlámská agentura na podporu příbřežní plavby se dále hodlá více věnovat rozvoji kombinovaných říčních/námořních spojů na plavebním kanálu do Bruselu, na němž se od roku 2001 objem přepravy trvale snižuje. V prvním pololetí bylo po kanálu přepraveno 397 tisíc tun zboží, když ještě ve stejném období roku 2001 to bylo 524 tisíc tun. Přes známý Albertův kanál prošlo za prvních šest měsíců letošního roku

280 tisíc tun, o 28 tisíc tun méně než v období leden – červen loňského roku.

A

spinner