Evropská komise

Komise navrhuje strategii rozvoje námořní dopravy

Evropská komise hodlá zjednodušit námořní dopravu mezi jednotlivými členskými státy. Zrušeny by měly být především komplikované celní formality a další ohlašovací povinnosti. Akční plán Evropské komise počítá s vytvořením skutečného „vnitřního trhu námořní dopravy“. Návrhy jsou součástí rozsáhlého materiálu Strategie rozvoje námořní dopravy do roku 2018.

Evropský komisař pro dopravu Antonio Tajani na konci ledna v Bruselu zdůraznil, že „finanční krize a její dopady na námořní sektor vyžadují rozhodná řešení“. Nově zpracovaná strategie si podle něj klade za cíl zajištění dlouhodobé konkurenceschop­nosti evropské námořní plavby i námořního průmyslu na světových trzích a přípravu celého systému pro potřeby přepravy zboží ve 21. století.

Evropská komise předpokládá, že jednotný námořní prostor bude v Evropské unii budován postupně v letech 2010 až 2013. Akční plán zahrnuje návrh směrnice, která by zjednodušila ohlašovací formality pro rejdaře při vjezdu a výjezdu lodí v evropských přístavech. Evropská komise členským zemím rovněž doporučí, aby přehodnotily své správní procedury a omezily jejich rozsah.

Opatření pro zjednodušení celních formalit by měla být schválena ještě během února či března, ujistila Evropská komise. Do konce letošního roku bude vypracován podrobný návod na urychlení veterinárních a rostlinolékařských kontrol. Čekací doby lodí by se tak měly zkrátit, což povede k úspoře času i prostředků. Celý komplex opatření souvisí i s projektem podpory evropských „námořních dálnic“. n

spinner