13. července 2012
Výdaje na zajištění bezpečnosti se podle expertů budou nevyhnutelně dále zvyšovat i v námořní dopravě. „Téma se stále častěji bude dostávat mezi nutnou agendu. Diskuse o bezpečnosti nakonec povedou ke zvyšování výdajů bez ohledu na to, jaké řešení se nakonec použije,“ řekl k tomu v červnu na logistických dnech v německých Brémách Wolfgang Busch z evropského konsorcia EADS.
Jako expert divize kosmických technologií Astrium konsorcia se otázkám bezpečnosti kontejnerové dopravy již více než šest let věnuje. Námořní kontejnery se podle jeho názoru brzy dočkají podobně pečlivých kontrol jako letecké přepravní jednotky. Připomněl, že dosavadní kontroly nejsou v případě námořních kontejnerů nijak systematické: podrobnou prohlídkou zatím prochází například sotva jedno až dvě procenta kontejnerů směřujících do amerických přístavů.
Kontroly a inteligentní kontejnery
Ani v budoucnu však nebude možné fyzicky zkontrolovat každý kontejner. Za smysluplné řešení považuje Wolfgang Busch kombinaci intenzivnějších kontrol běžných kontejnerů a zavádění „inteligentních kontejnerů“ s lepšími možnostmi sledování jejich pohybu.
Původně slibná technologie Advanced Container Security Device (ACSD) je však kvůli nízkému objemu výroby příliš drahá. Satelitní řešení Secure System z produkce společnosti Astrium například stojí 2500 € za přístroj a k tomu ještě zhruba 100 € měsíčně paušál za službu.
Nejrizikovější je nakládka
Expert je přesvědčen o tom, že největší bezpečnostní rizika představuje fáze před samotnou dopravou, tedy před zapečetěním kontejneru a jeho přeložením na palubu lodi. Při této příležitosti připomněl několik let starý případ, kdy nezodpovědný zasílatel nechal místo deklarovaného zboží do kontejneru naložit nebezpečné bojové látky.
n