13. července 2010
Pro drtivou většinu námořních rejdařů je stále prioritou přeprava zboží z Asie do Evropy, v případě České republiky pak zejména do tradičních evropských přístavů jako je Hamburg, Bremerhaven a Rotterdam. V kursu však začínají být i jiné destinace, a tak se někteří rejdaři začínají stále více poohlížet i po přepravě zboží do méně tradičních přístavů. Patří mezi ně i společnost Maersk Line.
Právě Maersk Line byl před několika lety mezi prvními přepravci, kteří začali přímo naplouvat slovinský přístav Koper. Nyní je tato společnost první, která začala jedním z hlavních servisů z Dálného Východu naplouvat polský Gdaňsk – jedná se momentálně o jedinou z velkých rejdařských firem, která jezdí do tohoto polského přístavu napřímo. Stejně jako další rejdaři vidí Maersk budoucnost i v jihoevropských přístavech, zejména pak v Koperu, ovšem za předpokladu, že se bude dále investovat zejména do infrastruktury a dopravní dostupnosti tohoto přístavu po železnici. Koper je velmi atraktivní i pro zákazníky z jižní Moravy, zejména pak pro přepravu zboží do přístavů v Řecku, Egyptě a Izraeli.
Kontejnery sváží vlastní lodě
S otevíráním nových destinací souvisí i nabídka nových služeb. Maersk Line se snaží jít cestou kvalitního a spolehlivého zajištění přepravy zboží nejen do přístavu, ale přímo k adresátovi.
V rámci České republiky se snaží neustále vylepšovat intermodální produkt. Cílem je, aby firma byla dobrá nejen jako rejdař na vodě, ale také, aby zvládala na vysoce profesionální úrovni následnou přepravu zboží až k zákazníkovi.
Maersk Line pocítil v poslední době poměrně značné oživení poptávky po námořní přepravě, což se logicky odrazilo v přechodném nedostatku kontejnerů. Situaci se snaží řešit tak, že jednak objednal nové kontejnery a jednak vyčlenil ze své flotily několik rychlých lodí, které svážejí kontejnery z míst s jejich přebytkem, zejména do Číny, kde jich je před začátkem hlavní sezony nejvíce třeba.
Komplexní služby pro zákazníky
Další výhodou společnosti Maersk je právě existence vlastního intermodálního oddělení, které koordinuje překládku kontejnerů na vlaky a následně koordinuje dodání kontejneru k zákazníkovi. To společnosti umožňuje pružně reagovat na aktuální objem kontejnerů vyloděných v přístavu. Maersk má nasmlouvané pravidelné vlaky do vnitrozemí a v případě potřeby objednává další vlaky tak, aby zákazník dostal zboží včas.
Velkou výzvou pro Maersk Line je dnešní doba, která si žádá stále ekologičtější dopravu. Lodě Maersk Line mají už nyní o 10 procent nižší emise než je běžné, přesto by v následujících letech mělo dojít k jejich dalšímu výraznému poklesu. Na nátěr lodi se používá speciální silikonová barva, která minimalizuje spotřebu, teplo z motorů se používá na ohřev vody a vytápění. Firma se tak snaží využít veškerou energii, která by jinak vyšla nazmar. Hledá inovace a úsporná řešení i u reefer kontejnerů.
Sazby zahýbají námořním trhem
S nedostatkem kontejnerů na trhu a převisem poptávky nad nabídkou přepravní kapacity souvisí i chystané navýšení námořních sazeb již během července. Stejně jako řada dalších rejdařů i Maersk Line čeká, jak se toto navýšení projeví na trhu námořních přeprav.
Je nutno počítat s tím, že ani po navýšení nebudou sazby na takových hodnotách, na jakých byly před vypuknutím krize. V důsledku krize šly totiž přepravní služby výrazně dolů a teprve v uplynulých měsích se postupně přiblížily zpět k původní výši.
Tomáš Johánek